Jag har en gammal tvågreppsblandare som droppar såvida jag inte drar åt hårt. Det är endast varmvattensidan som har problem. När jag kollar krankäglorna så ser båda likadana ut. Tror ni att jag löser problemet om jag byter ut krankäglan? Isåfall byter jag ut båda. Men det kanske kan vara något annat som strular? Packningar kanske? Kunde dock inte se något uppenbart fel, såsom beläggning.
Foto på krankäglan:
Foto på krankäglan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Om du är osäker så kan du ju testa att byta plats på dem för att se om problemet flyttas till kallvattnet först.
Medlem
· Västernorrland
· 10 895 inlägg
På lång sikt ska de helst fräsas rena. Har en blandare jag också där sätet ser ganska okej ut men packningarna blir fula ganska fort och det står och smådroppar om man inte vrider åt . När jag bytte överstycken så var det skapligt ett år ungefär. Nu märks det att man får vrida hårdare och hårdare igen.....
Jag bytte krankägla och det löste problemet. Men går det att spänna åt överstyckena? Vattnet slutar rinna bara man vrider lite, men det går att vrida dem mycket mycket mer. Så de flesta i familjen vrider på massor i onödan. Och då tar det lång tid att vrida tillbaka när man väl vill att vattnet skall rinna igen..
Problemet med att dom börjar läcka är just att folk drar dom för hårt, kranar med vridstängni g ska endast vridas tills det slutar droppa. Det man gör när man drar dom till botten som din familj gör är att komprimera gummit i käglan för mycket så det blir ihoppressat och förstört. Går tyvärr inte att justera. Men försök prata med familjenK kia2 skrev:Jag bytte krankägla och det löste problemet. Men går det att spänna åt överstyckena? Vattnet slutar rinna bara man vrider lite, men det går att vrida dem mycket mycket mer. Så de flesta i familjen vrider på massor i onödan. Och då tar det lång tid att vrida tillbaka när man väl vill att vattnet skall rinna igen..