2 094 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
"Droppande" badrumslampa...
Jag har en klassisk lysrörsarmatur ovanför spegelskåpet i badrummet och för ett tag sedan noterade jag ett droppande ljud när jag satt på tronen... Fick först lite panik över att det fanns en läcka någonstans. Spårade ljudet till ovanför handfatet där spegelskåpet sitter och med tanke på att elen går där så kändes det inte alls bra. Långt därifrån. Men! Det slutade droppa när jag snabbt släckte lampan. Förrvirrad försökte jag hitta ljudet men det var borta. Beredd på att byta proppar så tände jag igen. Och ljudet kom tillbaka. Jag släcker, det försvinner. Tänder en gång till och det droppar. Min vattenläcka är elektronisk... Sjukt lättad.
Min fråga är;
Vad är felet och hur löser man det? Är det rören, glimmrarna eller drosseln?
Min fråga är;
Vad är felet och hur löser man det? Är det rören, glimmrarna eller drosseln?
Jag råkade ut för att en större kondensator i en gammal lysrörsarmatur började läcka i garaget. En elektronisk läcka Givetvis när jag hade slipat betongolvet innan målning... Det var oljigt. Vet du att det faktiskt är vatten så kan det vara kondens i elrören om de går upp någonstans det är kallt och oisolerat.
Medlem
· Västernorrland
· 10 856 inlägg
Hur gammal är armaturen då? Är det nåt gammalt så skulle jag byta ut. Har sett en del otäcka förlopp med lysrör och dess komponenter som tagit eld och det snabbt. Det har förvisso varit väldigt gamla armaturer.
Det är faktiskt ett svedbergs... Det tar ett par minuter för det att börja, så värme låter vettigt. Med ett intervall på 8-12 "droppar" kommer ett annat liknande ljud som faktiskt förändras mellan gångerna. Får väl se om jag kan byta innanmätet då skåpet fortfarande är i gott skick.