3 350 läst · 12 svar
3k läst
12 svar
Driva in skuld?
Vad är det bästa alternativet om man behöver driva in en skuld som inte betalas?
Vad är skillnaden på Inkasso och kronofogden,vilket är snabbast och mest prisvärd?
Hört på ryktesvägen att han som är skyldig mig pengar är på väg att gå i konkurs,så behöver väl ett betalningsförläggande snabbt så man inte kommer längst ner i högen antar jag eller hur går det till?
Ps. Mc-relaterade lösningar undanbedes
Vad är skillnaden på Inkasso och kronofogden,vilket är snabbast och mest prisvärd?
Hört på ryktesvägen att han som är skyldig mig pengar är på väg att gå i konkurs,så behöver väl ett betalningsförläggande snabbt så man inte kommer längst ner i högen antar jag eller hur går det till?
Ps. Mc-relaterade lösningar undanbedes
Har du papper på skulden, dvs. en offert, faktura eller skuldebrev, så gå till kronofogden direkt. Att gå via ett inkassoföretag kostar mer pengar och han kan enkelt strunta i detta krav. Du har iofs rätt att kräva även dessa inkassokostnader av den person som är skyldig dig pengar. Men om nu risken för konkurs är stor så gå direkt till kronofogden. Ring deras kundtjänst och fråga hur du skall göra.
Om du har papper på din fodran finns väl också möjligheten att sälja den till något företag som sysslar med sådant (s k factoring). Fördelen är att det inte längre blir ditt problem om killen struntar i att betala. Nackdelen är att de nog tar en större bit av kakan (genom att köpa till lägre pris än skuldebeloppet) än vanliga inkassobolag. Dessutom vet jag inte om/hur konkursrisken kan påverka sådana affärer.
Har du inte papper är nog enda möjligheten att ansöka om betalningsföreläggande hos tingsrätten. Det är knappast verkningsfullt annat än om du känner att du utifrån andra omständigheter skulle kunna göra din fodran trolig inför en domstol - och han som är skyldig dig vet om det. Men jag tror tyvärr inte att det är en särskilt snabb väg. Och det du vill är att det ska gå snabbt, för om konkursen hinner bli ett faktum finns det ju risk att du hamnar långt ned på prioriteringslistan.
Har du inte papper är nog enda möjligheten att ansöka om betalningsföreläggande hos tingsrätten. Det är knappast verkningsfullt annat än om du känner att du utifrån andra omständigheter skulle kunna göra din fodran trolig inför en domstol - och han som är skyldig dig vet om det. Men jag tror tyvärr inte att det är en särskilt snabb väg. Och det du vill är att det ska gå snabbt, för om konkursen hinner bli ett faktum finns det ju risk att du hamnar långt ned på prioriteringslistan.
...kommenterar mig själv...factoring verkar förutsätta att du har ett företag, d v s factoringbolagen köper inte fodringar av privatpersoner. Plus att de sällan köper enskilda fakturor utan att man skriver avtal med dem. M fl invändningar.
Factoringföretag vill tjäna pengar och är måttligt roade av sådana fodringar.
Samma med inkasso.
Gå via kronofogden.
/Kent
Samma med inkasso.
Gå via kronofogden.
/Kent
Och klarar dom inte att driva in fodran så kräver dom tillbaka slantarna dom betalat ut till dig plus inkassokostnader och ränta...
Farzan skrev:
Om han är på väg att gå i KK så spelar det nog ingen roll hur snabb du är för staten vill ha in sitt först och sen får alla andra dela på det som eventuellt blir kvar. Är det ett AB så blir det inte mycket pengar mer efter att konkursförvaltaren gjort sitt, ärendet är slut när pengarna är slut. Är det en annan typ av bolagsform där ägaren till företaget är den juridiska personen eller borgar för företaget så ligger ärendet kvar hos kronofogden till alla är nöjda men det blir ändå inga pengar så länge personen inte har några tillgångar skrivna på sig själv eller lön.
Ha business med KK företag är aldrig en rolig historia.
Ha business med KK företag är aldrig en rolig historia.
Gå till KFM direkt. Men - tänk på att även där kan det ta åtskilliga månader, då de skickar ut en begäran om svar till geldenären. Detta kan han helt sonika strunta i att hämta ut, varpå de gör ytterligare några försök, med detta går det några månader till. Inte särskilt bra om han är på väg att kursa...:@
Alt. kan han bestrida ditt krav, du får då inkomma med ytterligare svaromål och målet lämnas över till Tingsrätten. Några månaders handläggning här också.
Sverige är fantastiskt när det gäller att skydda dem med ont uppsåt.q(;^p
Alt. kan han bestrida ditt krav, du får då inkomma med ytterligare svaromål och målet lämnas över till Tingsrätten. Några månaders handläggning här också.
Sverige är fantastiskt när det gäller att skydda dem med ont uppsåt.q(;^p
Skickade iväg fodran till KFM,fick precis svar att de i sin tur skickat ut ett föreläggande om delgivning,så nu har han tio dagar på sig att betala eller bestrida annars skulle skulden bli fastställd genom utslag och överlämnad till verkställighet.
Vi är se hur det går,ännu verkar han inte"konkat"iallafall.
Tack för alla tips.
Vi är se hur det går,ännu verkar han inte"konkat"iallafall.
Tack för alla tips.
Fast var beredd på att det kan ta mycket lång tid, han får ett brev som han kanske skiter i att svara på, KFM skickar efter 3-4 veckor ut en påminnelse som han skiter i att svara på, KFM skickar då efter 4 veckor typ en delgivningsman som kanske inte får tag på honom direkt men sig att det tar 2 veckor, då har han skrivit på sin delgivning och har ett antal dagar på sig att bestrida ärendet vilket han kanske då gör och då är nästa steg rätten. Han ska då få en skrivelse från rätten och det kan ju ta ett par veckor innan han fått det, han har ett antal dagar på sig att ta ställning till det och gör då ett bestridande på det, du vidhåller att han ska stämmas och hela den processen med papper fram och tillbaka har säkert tagit 4-5 veckor till. Han får en kallelse till rätten och det tar dom när dom har tid för en sån här grej är ju ganska lågprioiterad och rätten har ju inte kortare framförhållning än 2 månader iaf så på ett ungefär innan ett utslag plus 2 veckors frist på betalningsdatum så är du uppe i ett ärende som tar i runda slängar 30 veckor, kanske mer om han nu vill förhala hela grejen och på 30 veckor (över ett halvår) hinnar han gått och väl sättas i KK av någon annan.
Personligen hade jag en kund som det tog drygt 8 månader från det att jag lämnade över till KFM innan jag hade pengarna och ser man till hela proceduren från att kunden fick räkningen, genom påminnelse, via inkasso, påminnelse från inkasso så tog hela skiten ett år, vissa vet hur dom ska förhala grejerna tyvär.
Personligen hade jag en kund som det tog drygt 8 månader från det att jag lämnade över till KFM innan jag hade pengarna och ser man till hela proceduren från att kunden fick räkningen, genom påminnelse, via inkasso, påminnelse från inkasso så tog hela skiten ett år, vissa vet hur dom ska förhala grejerna tyvär.
Du har ju KFM:s pålägg och inkassoföretagets pålägg om ett sånt är inblanndat, några räntepengar kunde jag i mitt fall inte lägga på eller andra avgifter i o m att ärendet nu var i myndigheters händer och en fastslagen summa skulle drivas in så några jättepengar jämfört med summan på fakturan blev det ju inte, inget jag fick i alla fall för det tog ju då inkasso och KFM.
Liknande trådar
-
Hushållens skuldsättning ökar kraftigt
Artikelkommentarer -
Fusk byggare vill driva in skuld på felaktigt arbete och mtrl som byggare returnerat
Juridik -
Vad är oddset att driva in en liten skuld via Kronofogden?
Övrigt Off Topic -
Driva in privat skuld via kronofogden - vad krävs?
Övrigt Off Topic -
Driva in skuld från privatperson
Juridik