Hej!

Lite nyfiken. Under driftkostnader så brukar det finnas en punkt för värme, och en för el.
I mitt hus så är "Uppvärmning, rengöring, sotning" en rubrik med väldigt låg kostnad (3000kr), och sen "El, försäkring" en rubrik med väldigt hög kostnad (20000kr).
Mitt hus har luft-vattenvärme, dvs eldriven värme.
Kommer då värmen att hamna under rubriken "El, försäkring", eller bör den stå under "Uppvärmning, rengöring, sotning"?

Gissar att den räknats in under "El", då 20000kr för elen exkl. uppvärmning är helt orimligt, och 3000kr för uppvärmning om den räknas med där är helt orimlig.

Cheers!

Du har rätt.
Vad finns det som behöver sotas och rengöras (det är det som kostar 3000).

20 kkr för el tycker jag låter lågt, man måste slå ihop elräkningen med elnätsräkningen för att få fram totalsumman.

Vad säger energideklarationen?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
För att veta om siffrorna är rätt eller rimliga så behöver du berätta hur många kWh du gör av med per år.
Antal kronor kan skilja väldigt mycket beroende på elområde, nätägare och elhandelsavtal.

D Dilato skrev:
Du har rätt.
Vad finns det som behöver sotas och rengöras (det är det som kostar 3000).

20 kkr för el tycker jag låter lågt, man måste slå ihop elräkningen med elnätsräkningen för att få fram totalsumman.

Vad säger energideklarationen?
Skorsstenen antar jag. Men 3000 låter lite väl högt för det. Iofs kanske de räknar vedkostnad inom de 3000, därav att titeln "uppvärmning" finns med där?
Men all värme från elektriska källor kommer alltså att speglas under "El"?

useless useless skrev:
För att veta om siffrorna är rätt eller rimliga så behöver du berätta hur många kWh du gör av med per år.
Antal kronor kan skilja väldigt mycket beroende på elområde, nätägare och elhandelsavtal.
Har ej koll på det ännu, bara ägt huset i 2 månader. Så blir ju inte en super rättvis årsberäkning, i.o.m att okt & nov definitivt är dyrare än snittmånaderna :)

Jag antar att det handlar om ett hus som du är spekulant på. Tro inget om dessa driftkostnader. Mäklarna brukar inte ha koll på det, dessutom är det väldigt beroende på dina och säljarens vanor.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag antar att det handlar om ett hus som du är spekulant på. Tro inget om dessa driftkostnader. Mäklarna brukar inte ha koll på det, dessutom är det väldigt beroende på dina och säljarens vanor.
Riskerar inte säljarna skadestånd om de uppger felaktig information?
Ett antal sånna fall på nätet.

Siffrorna behöver ju inte vara fel. Asketerna som bodde där innan kanske bara värmde ett rum till 10 grader vintertid?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.