5 301 läst · 33 svar
5k läst
33 svar
Drar era spikpickor alltid i spiken helt..?
Jag hade inne pistolen på Prevex idag och den gick som den skulle..
Alltså är felet slangen, kompressorn eller både och..
Jag provade hos en kompis som har en lika liten kompressor med en liknande slang, gick hur fint som helst..
Jag har nu köpt en ny slang som jag skall prova på min egen imorgon - fungerar det inte då heller lär det vara något vajs med kompressorn - men jag tvivlar på att den är för liten..
Det är ju 25L. och när den väl är fylld skall den ju klara av att skjuta i åtminstone en 95-spik och ett par 70-spik utan problem.. Nej, felet måste vara på vägen från själva kompressortanken till starten på slangen - vad som nu kan gå fel där :-?
Alltså är felet slangen, kompressorn eller både och..
Jag provade hos en kompis som har en lika liten kompressor med en liknande slang, gick hur fint som helst..
Jag har nu köpt en ny slang som jag skall prova på min egen imorgon - fungerar det inte då heller lär det vara något vajs med kompressorn - men jag tvivlar på att den är för liten..
Det är ju 25L. och när den väl är fylld skall den ju klara av att skjuta i åtminstone en 95-spik och ett par 70-spik utan problem.. Nej, felet måste vara på vägen från själva kompressortanken till starten på slangen - vad som nu kan gå fel där :-?
Kan du inte justera trycket på en ratt på tryckregulatorn vid knappen som du startar kompressorn med?
Jag spikar 90mm spik utan problem med en 10-meters slang från Biltema som är 8mm invändigt.
Kompressorn är en på 1500watt från Classe.
Det funkar bra om jag ställer upp trycket till runt 7bar.
Jag spikar 90mm spik utan problem med en 10-meters slang från Biltema som är 8mm invändigt.
Kompressorn är en på 1500watt från Classe.
Det funkar bra om jag ställer upp trycket till runt 7bar.
Nej det finns ingen justering, endast justering för när kompressorn skall slå av..
Men det måste ju bara vara fel på kompressorn jag har...
Pistolen är ju garanterat felfri och det hjälpte inte att byta slang..
Men det måste ju bara vara fel på kompressorn jag har...
Pistolen är ju garanterat felfri och det hjälpte inte att byta slang..
Det var en underlig kompressor. Är du säker?
A: Tryckströmbrytare. Inne i den här ställer du tryck för på- och avslag av kompressorn.
B. Reglage för reduceringsventil. Här ställer du trycket efter reducengsventilen. Ofta betyder högervarv högre tryck. Inte som vattenkranar, alltså.
C.Trycket på den tryckreducerade sidan.
D.Trycket på den oreducerade sidan.
Det är inte alltid både C och D finns
Själv brukar jag göra så att jag ställer kompressorn så att trycket då kompressorn slår på är högre eller lika med det reducerade trycket. På så sätt har man alltid samma reducerade tryck, och därmed hyfsat konstant islagsdjup.
A: Tryckströmbrytare. Inne i den här ställer du tryck för på- och avslag av kompressorn.
B. Reglage för reduceringsventil. Här ställer du trycket efter reducengsventilen. Ofta betyder högervarv högre tryck. Inte som vattenkranar, alltså.
C.Trycket på den tryckreducerade sidan.
D.Trycket på den oreducerade sidan.
Det är inte alltid både C och D finns
Själv brukar jag göra så att jag ställer kompressorn så att trycket då kompressorn slår på är högre eller lika med det reducerade trycket. På så sätt har man alltid samma reducerade tryck, och därmed hyfsat konstant islagsdjup.
Det enda reglage jag har är det som reglerar när kompressorn skall slå av när den fyller..
Jag har skruvat isär tryckströmbrytaren för att se om där finns någon justering men icke.. Jag har endast en manometer, den som visar det oreducerade trycket inne i kompressorn..
Är du säker på att alla kompressorer verkligen har en tryckreducerare över huvud taget, det verkar inte riktigt som att så är fallet på min...
Jag har skruvat isär tryckströmbrytaren för att se om där finns någon justering men icke.. Jag har endast en manometer, den som visar det oreducerade trycket inne i kompressorn..
Är du säker på att alla kompressorer verkligen har en tryckreducerare över huvud taget, det verkar inte riktigt som att så är fallet på min...
Nej det löser säkert inte problemet med spikpistolen, men är ju guld värd när man använder kompressorn till andra ändamål, inte roligt att alltid ha max-tryck om man tex vill sprutmåla.Jesca_j skrev:
/AB
Ja fasiken vet..
Men nu köpte jag en liten 6L. 1.5Hk på Jula för 595kr. idag..
Kan inte ha kompressorn stående..
Den lille kompressorn fungerade fint så nu skall jag "öppet-köpa" delar till den andra och byta en efter en så fungerar den väl så småningom..
När den väl är hel kan man ju alltid köra ett "öppet köp" på den lille kompressorn - om jag nu inte blir så förtjust i dess storlek att jag behåller den med - kan ju vara skönt att ha en så liten om det är småjobb man skall göra..
Men nu köpte jag en liten 6L. 1.5Hk på Jula för 595kr. idag..
Kan inte ha kompressorn stående..
Den lille kompressorn fungerade fint så nu skall jag "öppet-köpa" delar till den andra och byta en efter en så fungerar den väl så småningom..
När den väl är hel kan man ju alltid köra ett "öppet köp" på den lille kompressorn - om jag nu inte blir så förtjust i dess storlek att jag behåller den med - kan ju vara skönt att ha en så liten om det är småjobb man skall göra..
Bra att det ordnade sig. För att fortsätta på temat, vill jag peka på vikten av en kondensvattenavskiljare och dimsmörjare när man använder luftdrivna verktyg. Det blir en hel del vatten av den komprimerade luften, och att få in detta i maskinerna, gör att de kan kärva en del. Dimsmörjaren gör att verktygen håller sig fräscha. Men ett problem kan då uppstå, om man vill sprutmåla. Då kan det finnas olja i slangen, och få ut detta till sprutpistolen, kan få förödande följder.Styx skrev:
Här en billig avskiljare
Skall man använda sin tryckluftsanläggning även till arbeten som jag utför,
http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/grandfinale1.jpg
då gäller det att hålla den i trim ;D