För det gör inte min Senco 602.
På något sätt känns det som om det skulle kunna bero på kompressorn (25L, 1.5hk) fast enligt andra trådar skall ju kompressorn spela noll roll för spikpistoler..

För det mesta drar spiken i fint, men det händer säg var 5-10 spik att det blir typ en centimeter kvar - aaah, så irriterande att behöva gå efter och dra i spiken för hand..

Några idéer om vad som är fel - eller är det normalt.??

min gjorde så ett tag sen upptäckte jag att efter ungefär 100-150 spik så blev det så som du förklarar......hmm då gjorde jag nåt man som yrkesman aldrig får göra jag läste manualen :-[...det visar sig då att man skall hälla två droppar symaskinsolja på picken som slår i spiken sen funkar det....ialla fall för mig...

Som sagt underhåll era verktyg men framför allt går spikdjupet att justera dels på pikkan men framför allt med lufttrycket!

Om jag ställer in max tryck på kompressorn och kopplar in Sencon så dunkar den 100 mm spíkar 1-2 cm in i virket, spelar ingen roll om de är kvistar/spikplåtar i vägen :cool:

http://www.familjenlindstrom.se/images/senco.jpg

Jag är med på spikdjupsjusteringen på själva pistolen..
Men jag hittar ingen tryckjustering på kompressorn..

Den enda justeringen som finns där är när den skall bryta vid fyllning, inställd på 8B idag..

Min Bostich slår inte heller in spiken riktigt lika långt längre då lufttrycket börjar sjunka. Märks kanske sista 2-3 spikarna innan kompressorn slår igång (90 mm spik). Jag tycker också rekylen blir tydligare i samband med detta. Även om kompressorn slår ifrån vid 8 bar så slår den kanske inte till igen förrän trycket sjunkit till 5 bar eller nåt.

I mitt fall borde lösningen vara att justera tryckströmbrytaren på kompressorn så att den slår till innan lufttrycket sjunkit så mycket, men jag ids inte mecka med detta nu.

Om inte detta funkar för dig - kan det vara så att du spikar mot ett för mjukt/elastiskt underlag? Ibland kan underlaget fjädra undan när spiken ska slås i och då är det lätt att den inte går i botten riktigt.

Visste är det så att det beror lite på vad jag spikar - fast problemet kan uppstå även när underlaget är fast och fint - det känns helt enkelt som om den inte riktigt orkar..

Problemet blir värre ju lägre trycket i kompressorn blir, det är möljigt att även jag kan skruva isär tryckströmbrytaren och höja tillslagstrycket. Precis som för dig blir även rekylen värre ju "sämre" den slår...

Satte t.ex. gles idag med 75-spik och det var värre än någonsin...
Skall kanske prova med en annan kompressor och se om det går bättre..
Försökte dra 90-spik rakt i en 45x200 och det blev minst en cm. kvar utanför på i stort sett varannan spik.... :(

Är på väg att inköpa en spikpicka, och talade med en polare som enbart sysslar med dessa. Han förklarade att man skulle ha en reduceringsventil eller tryckutjämnare monterad på slangen nära pickan, kan tyvärr inte utveckla detta mer, just nu.

Jag har aldrig hört talas om att man skulle behöva en extra reduceringsventil intill pickan. Ibland sätter man en intill färgsprutor däremot.

Jag fick en annan tanke: Kan det vara så att du har en för lång och smal slang? Även om man klarar sig med en liten kompressor så är det rätt mycket luft som ska ut i pickan under den där bråkdelen av en sekund som slaget varar. Tryckfallet är inte att leka med.

Vilken dimension har du och vilken längd? Du kan ju prova med en kortare slang om du har någon och se om det gör nån skillnad.

Har också funderat på det där med slangen..
Jag har en 10-meters slang, 15Bar.. som följde med kompressorn när jag fick den..

Men vad har folk för övrigt för slangar - tycker det verkar som om det går att driva en spikpistol med i princip vad som helst....

Funderar på att köpa mig kompressorn från Harald Nyborg för 1299kr - fungerar det inte med den kan man ju alltid lämna tillbaka den på "öppet köp"..

Men vad har du för tryck på kompressorn? Står det 7-8 bar där före du skjuter och ungefär lika mycket efteråt så kan ju inte kompressorn vara problemet. Jag kör med kompressor från Jula med samma prestanda som du och det funkar utan problem.

Jag tror mer och mer på slangen. Jag har en 15 metersslang, 10 mm invändigt, köpt på DUAB. Om du kollar på deras hemsida (www.drift-underhall.se) och klickar på tryckluft-tillbehör så ser du vilken jag menar. Jag gissar att du har en slang som likar den blå spiralslangen som är 8 meter. Den har bara 5 mm invändigt. Det gör en j--la skillnad! Prova med en kortare/fetare slang är mitt råd. Classe, Jula, DUAB är ungefär likvärdiga prismässigt.

Det blir inget tryckfall på kompressorn när jag skjuter.. inget stort i alla fall..

Den slangen jag har är inte en spiralsladd, utan påminner om den du hänvisar till - fast 10 meter då.. Sedan är ju min inte en sådan kraftig gummislang som du har, utan mer standard eller vad man skall säga..

Men jag har ju samtidigt svårt att tänka mig att alla här på forumet har köpt en ny slang till sin kompressor utan folk kör väl med den slangen man får med..

Skumt är det, för när jag tänker på saken var det samma sak med en hyrpistol jag körde för något år sedan, men då körde jag bara 65-spik så det var inte så påtagligt då.. Det är först när jag går upp på 95-spik som det blir helkasst - knappt en spik drar i ordentligt.. Och så skall det ju inte vara med min spikpistol - det är ju inte direkt någon billig modell...

Skall åka in till Prevex i Göteborg med den imorgon och se vad de säger om pistolen, funkar den med deras kompressor åker min kompressor ut.. Det verkar ju lite märkligt att både min Senco och hyrpickan skulle vara kassa - på samma sätt...

hasse_f skrev:
Jag har aldrig hört talas om att man skulle behöva en extra reduceringsventil intill pickan. Ibland sätter man en intill färgsprutor däremot.

Jag fick en annan tanke: Kan det vara så att du har en för lång och smal slang? Även om man klarar sig med en liten kompressor så är det rätt mycket luft som ska ut i pickan under den där bråkdelen av en sekund som slaget varar. Tryckfallet är inte att leka med.

Vilken dimension har du och vilken längd? Du kan ju prova med en kortare slang om du har någon och se om det gör nån skillnad.
Det är för det mesta slangen som ställer till det, som Du nämner. Vill man ha en lång slang, får man öka dimensionen. 10--12mm är nog mer normalt vid längder över 10 meter. Vad gäller manometer/reduceringsventil nära pickan, och ingen vid kompressorn, så undviker man det tryckfall som blir i slangen  vid snabbt skjutande.
Naturligtvis är även kompressorna kapacitet av stor vikt, under 300m/l hade jag inte rekommenderat till luftdrivna verktyg.
Mycket irriterande att stå och vänta på luft, när man på en ställning spikar glespanel, eller ligger på taket med vetskap om att det skall regna, och man vill bli färdig med jobbet.
Om man dessutom skall behöva gå efter med hammaren och slå in spiken, då finns det anledning att man funderar över sitt köp av spikpistol och kompressor.

Ok, det låter ju rimligt..
Fast jag tror i och för sig att min slang är 10mm.. - men 10m. lång..
Kanske är den av sämre kvalitet - skall ta pistolen till morfars verkstad och prova - där har han en stor rackarns kompressor..

Men du menar alltså att slangen kan spela så stor roll..?

Fasiken - när man läser på forumet tycker jag jämt det skrivs att det fungerar att köra spikpicka med vilken kompressor som helst..

Styx skrev:
Kanske är den av sämre kvalitet - skall ta pistolen till morfars verkstad och prova - där har han en stor rackarns kompressor..

Jag körde Senco 602 med 20m slang med K-Rautas 15 l kompressor. Det gick hur bra som helst, som ByggaNytt säger spíkar försvinner in i virket. Fast man måste ta det lugnt med 15 l kompressor , det går inte skjuta som i Call of Duty.  :cool:
Kolla packningar / o-ringar.

Styx skrev:

Fasiken - när man läser på forumet tycker jag jämt det skrivs att det fungerar att köra spikpicka med vilken kompressor som helst..
Med Din slang på 10m och  10mm inv. diam. så ligger du helt rätt vad gäller slangen. om du då tappar så mycket i tryck att spikpistolen inte orkar dra i spiken efter ett antal skjutningar, då är kompressorn otillräcklig, (förutsätter att pistolen är o`key).
En kompressor typ=
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=851&iItemId=93997
är inte att tänka på om man skall använda en spikpistol som drar i 90mm spik, såvida inte man tar en pause mellan vart 3:dje spik.

Denna är betydligt bättre, och räcker väl till en spikpicka, använder Biltema som info.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=851&iItemId=89709
även än bra slang vill man ha, här en prisvärd slang som håller sig smidig och är lätt:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1000&iItemId=80430

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.