Vardagsrum med träpanel på väggar och i taket, ett fönster med gardiner till höger och en ventilationsöppning till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej,

På bilden ser ni ett vardagsrum jag har i källaren. Till vänster om ventilations-öppningen tänker jag sätta upp en luftvärmepump.

Nu undrar jag:
Jag tänkte dra alla elkablar och dräneringsröret genom ventilationen till fläkten som ska titta utanför. Ventilationsröret är inte ens en meter lång eftersom det är en yttervägg. Så det blir inte någon särskilt lång dragning.

Är det okej att gå den här vägen, eller måste jag borra ett separat hål?
Sedan undrar jag om jag kan isolera ventilations röret eller om det fortfarande bör vara öppet.
Planlösningen i rummet är öppen och bakom bilden är en stor trappa som leder upp till mellanvåningen.
Tacksam för svar.

Ventilationsröret måste fungera (vara öppet) även i framtiden, är det inte det så får du ju ingen "ventilation" i rummet. Donet sitter ju där av någon anledning ;)

Håller med. Köp en billig betonghålsåg på Jula och gör en ny genomföring för allting (el, dränering, kylkrets) - gissar att du har gråsuggor i väggen. Täta med fogskum och sedan lite puts på utsidan.

Redigerat:
Hur blir det med slangen för kondensvatten?Den måste dras med fall. Ventilen ser ut att sitta ganska högt.

Gäller förstås också om du borrar ett nytt hål. Rätt höjd och lite fall på hålet.

Försök att få åtminstånde 5cm över innedelen för att gå bra luftflöde och ha en chans att göra rent. Då behöver hålet frö genomföringarna hamna ca 30-35 cm från taket.

Jag bör alltså borra ett nytt hål. Se till att få lite fall för dränering. Drar igen kablar och rör, tätar sedan hela hålet med fogskum för att sedan använda mig av puts på utsidan.

Isåfall gör jag hållet där luftvärmepumpen ska sitta, så kan jag dra kablarna rätt ut med lite fall. Vad tror ni om det ?

Har ni fler tips så kom gärna med det. Är väldigt tacksam för de svar och tips jag fått.

Med vänlig hälsning!

Hej igen,

Jag kom på nu att det inte är möjligt för mig att dra el och ledningar i ett hål rätt ut genom väggen. Vi har en tillbyggd inneralltan på den delen av huset och det är omöjligt att komma åt från utsidan.

Jag kommer att bli tvungen att dra ledningarna längs innerväggar och sedan göra ett hål vid den sidan fönstret är, till höger i bild.

Jag har dock en idé att fortfarande göra ett hål bakom luftvärmepumpen för att sedan dra dräneringsröret den vägen.
Problem där är dock att jag endast kommer att kunna täta ifrån innersidan. Jag kan alltså inte lägga puts eller något på utsidan.

Är det möjligt att få en bra tärning endast från insidan, eller är jag tvungen att något från utsidan med. Hålet kommer isåfall inte att bli särskilt stort med tanke på att dräneringsröret är ganska smalt.

Vad tror ni?

Normalt så borrar man ju ett hål i väggen bakom pumpen, i nedre högra hörnet sett inifrån vanligtvis. Där dras ju förutom de två kopparrören som går mellan inner och ytterdel även dräneringsslangen och en elkabel. Jag vet inte om det går att dra på något annat sätt. Det går definitivt inte att dra genom en ventil som sitter som på bilden.

/Kjell

Jag hade aldrig placerat innerdelen precis bredvid en tv.

Albertini skrev:
Hej igen,

Jag har dock en idé att fortfarande göra ett hål bakom luftvärmepumpen för att sedan dra dräneringsröret den vägen.
Problem där är dock att jag endast kommer att kunna täta ifrån innersidan. Jag kan alltså inte lägga puts eller något på utsidan.

Är det möjligt att få en bra tärning endast från insidan, eller är jag tvungen att något från utsidan med. Hålet kommer isåfall inte att bli särskilt stort med tanke på att dräneringsröret är ganska smalt.

Vad tror ni?
Gissar igen att du har en uppreglad innervägg på gråsuggor. Om du borrar hålet med ca 15mm större borr än dränröret så vore det väl inte omöjligt att få in plastpipsröret på fogskumsflaskan mellan röret och gråsuggeväggen och sedan spruta medan du för pipen runt röret. Är regelverket tjockt finns förstås risk att plastpipen inte når in till gråsuggorna. Den flaska jag råkar ha hemma har en 16cm lång pip med diametern 7mm.

Redigerat:
Albertini skrev:
Hej igen,

Jag kom på nu att det inte är möjligt för mig att dra el och ledningar i ett hål rätt ut genom väggen. Vi har en tillbyggd inneralltan på den delen av huset och det är omöjligt att komma åt från utsidan.

Vad tror ni?
Hm, men var ska du då ha utomhusdelen? Hamnar den ovanför fönstret? Har för mig att de som har LL och LV pumpar brottas med isbildning under utomhusdelen (vid avfrostning). Då kanske den bör sitta till höger om fönstret sett inifrån?

Om jag sätter pumpen på den väggen som bilden visar bli jag tvungen att ha ytterdelen placerad på altanen som är placerad bakom väggen. Jag kan givetvis skaffa förlängningar till både el och rör och sätta ytterdelen till höger om fönstren, sett inifrån. Nackdelen är att det kommer att bli en hel del böjningar på dessa rör och skarpa sådana om jag går den vägen. Vad jag har förstått ska man ha så få böjningar som möjligt?

Pen - det låter som en idé. I värsta fall hade jag kanske fått bryta upp golvet på underdelen av balkongen så jag kommer åt och säkert kan täta. Men det blir ett jävla jobb.

Min andra tanke var att sätta innerdelen på motsatt vägg från den på bilden. Det är en innervägg. Jag slipper dra allt för mycket kablar och rör samt slippa böja dessa för mycket. Nackdelen här skulle vara dräneringsröret som måste gå i lutning längs väggen ut
Kommer se väldigt otrevligt ut.

Återigen är jag tacksam för era svar!! :)

Pen- innerdelen av altanen ska det givetvis stå.:)

Är marknivån utanför fönstret?
Innedelens nederkant där dränröret går ut måste ge fall till utsidan.

Böja rören är inte så farligt men man måste vara försiktig så man inte viker dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.