Hej,
Jag har kommit över två portar av väldigt okänt fabrikat. Inte den blekaste vad det är för port, men av klistermärken att dömma så är portbladen tillverkade i Kina. Förmodligen tillverkad nångång i slutet av 90-talet.

Hursom, det är en takskjutport med dragfjädrar (ej torsionsfjädrar). Det jag klurar på är hur wire dragningen brukar vara på sådana... Wiren sitter ju fast i nedersta portbladet, sen har jag ett löphjul längst upp på skenorna som jag gissar bara ska föra wiren bakåt mot fjädrarna. Sen sitter det ett löphjul i änden på dragfjädern som wiren förmodligen ska runt. Men sen? Ska man bara fästa wiren på "lämpligt" ställe i skenorna..?

Om någon känner igen porten på bilden och vet vad det kan vara för fabrikat och modell så hade det varit guld.

• Bild som visar två vita takskjutportar med trästomme i en oorganiserad byggmiljö, med stege och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När porten är stängd så måste fjädern vara utdragen minst halva portens höjd.
Eftersom fjäderänden är nästan på halva horisontella skenan så misstänker jag att vajern ska fästas någonstans vid löphjulet vid väggen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.