Håller på och renoverar kök. Allt gammalt rivs ut och ersätts av nytt kök i nästan samma layout (L-format)
Planerar nu för dragning av nya rör för kall- och varmvatten.
Gamla kopparrören sneddar upp genom träbjälklaget från källaren och kommer ut genom en innervägg alldeles över golvnivå. Där svänger de upp och in i bakkant av kastrullskåpet och går sedan invändigt i skåpen bort till diskbänksskåpet.
I det nya köket hamnar det mesta ungefär på samma ställen. För att slippa hålla på och jacka ur för rör genom de nya skåpen så funderar jag på att helt riva ut de gamla kopparrören (gula i skissen) och ersätta med 2st RiR pex (röd och blå i skissen) från källaren som i så fall kommer ut igenom väggen på samma ställe som tidigare men att dessa istället fortsätter under köksstommarna (dolt bakom sockeln) och sedan svänger upp i bakkant av diskbänksskåpet.
Fungerar detta eller finns några fallgropar? Har inte jobbat med RiR tidigare.
Det nya köket som ska sättas in har ikea-stommar och alltså 8cm sockel. Det borde väl vara tillräckligt med utrymme för att kunna dra rören, klamra dessa mot väggen nära golvet? samt svänga/bocka upp dem i diskbänksskåpet?

Skiss över köksrenovering visar gamla kopparrör i gult och nya RiR pex-rör i rött och blått under skåp och längs vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, det ska inte vara några konstigheter. Diskbänkstommen är redan urjackad i bakkant så det är bara att dra upp dom.

Jag har dragit 4 rör-i-rör under vårt alldeles nybyggda IKEA-kök, utrymmet på 8 cm räckte till gott och väl :)

Tack för era svar. Bara att jobba på enligt plan då!

Huset är ett mockfjärds elementhus med sitt speciella spånfyllda bjälklag så jag är bara glad om jag slipper bryta upp mer än nödvändigt. Toppen att kunna nyttja utrymmet under stommarna.

K KJE skrev:
Jag har dragit 4 rör-i-rör under vårt alldeles nybyggda IKEA-kök, utrymmet på 8 cm räckte till gott och väl :)
Härligt. Klamrade du rören nånting under stommarna eller lät du dem ligga löst och endast klamrade vid ändarna?

Rör i Rör är tänkta att kunna bytas. Då måste man klamma fast skyddsröret ordentligt.

Bästa svaret

S Stuff skrev:
Härligt. Klamrade du rören nånting under stommarna eller lät du dem ligga löst och endast klamrade vid ändarna?
Dom är klamrade i golvet med ungefär en meters mellanrum och sen mot väggen där dom går upp och in i diskbänken genom hålet som IKEA har i bakstycket på denna :)

• Gilla
Stuff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.