Hejsan. vi har lite problem med våran genomtänkta dränering.
ena sidan är färdig dränerad, inga problem. men på andra sidan går berget ända in i grunden.
är novis på hur man kan lösa sånt här så tänkte kolla om det är någon som kanske har någon ide om hur man kan lösa det här problemet utan att det kostar multum. vill ha en torr källare men till ett rimligt pris. hoppas min bild hjälper lite. tack på förhand

Hus.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rinner vattnet under muren in i källaren idag eller blir det stående mot väggen i pölar så att väggen blir genomfuktig?

Man kanske skulle kunna gjuta i håligheterna så att vatten inte blir stående mot väggen utan rinner undan åt sidorna? Gärna då med en lutning från husgrunden såklart. Iofs finns det väl förmodligen sprickor i berget som gör att vatten ändå sipprar in innanför grunden.

OBS! Jag bara svamlar och det kanske är stört omöjligt att få det tätt och frosten kanske kommer göra sprickor mellan bruk och berg och det kanske finns hundra andra anledningar till varför det inte skulle funka. Det var bara en tanke som säkert någon kunnig kan avråda ifrån eller inte... ;)

Mvh,
ToRy

I dagsläget rinner det ner och blir liggandes mot grunden så den blir väldigt fuktig.
Det kanske kan va något att kolla upp. Bara inte vattnet rinner in ändå bakom gjutningen på något vänster ja så att det blir vatten mellan den och väggen.

Har ju hört och läst om att dränera inifrån med men har hört både bu och bä om det.
Kan det vara ett alltenativ?

Ingen som dränerat inifrån? Och vet hur det funkar

Troligen inte helt ovanligt i USA. Googla på "Interior French drain", det bör ge en del uppslag.

Går det att göra någon slags avledning på berget som leder bort det mesta ytvattnet så att det inte når huset? Kanske någon utsågad/utbilad kanal eller liknande?

Jag vet inte heller vad man skulle använda för verktyg för att göra en sån kanal. En motorkap är ju till för att kapa sten men jag vet inte om den är byggd för att kapa en V-formad ränna på 10-15 meter i sten.

Ritning ide.png
har en ide om att man kan gjute en klack med försök att få fall åt ett håll till ett dräneringsrör.
på klacken sen kan man lägga en platon matta och sedan gjuta på klacken igen, slutligen kladda på en jädra massa tjära så det blir tätt.

kan det funka eller låter det korkat?:)

Oj, 2 år senare? :confused:

Hur brett är bergets kontaktyta mot husgrunden?

Vi håller också på med dränering med berg mot grund. Där berget lutar mot huset och i vissa partier har kontakt direkt mot grunden (sockeln). I mitt fall kommer jag där att spåra en kanal där vattnet kan rinna i åt det hållet jag önskar och sen gjuta ett fall från sockeln ner mot kanalen och kleta på ordentligt med kallasfalt!

Det kanske vore ett alternativ för dig också. Det känns alltid skönt att veta att vattnet inte når grunden/sulan i första läget utan går i kanalen.

Jag använder en vinkelslipmaskin ( http://www.jula.se/vinkelslip-2350w-230mm-010318 ) med en diamantklinga till. Visst är det säkerligen långsammare än motordriven/hyrd maskin men jag har stått så många timmar, vid olika tillfällen och där det varit tajt med plats så det hade säkert kostat myyycket mer att hyra! Och budgetmärke, ja. Men den skär fortfarande och har betalat sig många gånger om. Är riktigt impad faktiskt :)

Tycker din idé är god men om du vill vara extra noga (överarbeta) och om förutsättningarna tillåter. Spåra!

Japp det var ett tag sen vi dränera nu men det känns som att det blir värre med tiden, nu när det har regnat mycket får pölar på golvet i källaren.
Berget går mot sockeln en 5-6 M ca.
Känns ju rätt logiskt att det borde funka😳
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Timmerö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.