Hej!
Stora mängder vatten rinner ner på min tomt från intilliggande skog (som sluttar ner mot min tomt) vid kraftigt regn och snösmältning. Hittills har detta vatten endast runnit över tomten och in på annan skogsmark men denna mark är nu bebyggd och jag behöver ta hand om vattnet. Har svårt att lägga en dränering i utkanterna av tomten då det är berg i vägen. Enda möjligheten är att dra det tvärs över tomten och ner till dike vid vägen. Stor tomt där fiber, rör till trekammarbrunn och sluten tank finns nedgrävda på vägen så inte helt optimalt. Funderar på om man kan göra någon lösning så att vattnet inte behöver ledas hela vägen ner. Större stenkista? Någon form damm/försänkning med större rundstenar ( som i och för sig kommer att vara torr större delen av året) med lite plantering runt om? Någon som har något bra tips eller tankar?

Claes Sörmland
Stenkista fungerar ju om det är sand eller grus i backen längre ned som kan emot vattnet. Är det lera eller berg så fungerar det inte. Stenkistan fylls upp och sen svämmar den över.

Damm kan fungera om den görs enormt stor. Massorna som grävs upp kan läggas som en skyddande vall så att vatten inte kommer vidare.

Men annars ska man inte underskatta en rörledning. Ett vanligt 110 mm rör kan leda enorma mängder med vatten över tid. Jag hade en översvämmad del i utkanten av min trädgård. Så fort vi fick dit en 110 mm-ledning var problemet varit som bortblåst. Svårt att tro att det ens fanns ett vattenproblem tidigare.

Och en dränledning behöver inte ligga så djupt, den fungerar på t ex 0,5 m djup om den ligger i fall.

• Gilla
Helén_A
  • Laddar…
H Helén_A skrev:
Hej!
Stora mängder vatten rinner ner på min tomt från intilliggande skog (som sluttar ner mot min tomt) vid kraftigt regn och snösmältning. Hittills har detta vatten endast runnit över tomten och in på annan skogsmark men denna mark är nu bebyggd och jag behöver ta hand om vattnet. Har svårt att lägga en dränering i utkanterna av tomten då det är berg i vägen. Enda möjligheten är att dra det tvärs över tomten och ner till dike vid vägen. Stor tomt där fiber, rör till trekammarbrunn och sluten tank finns nedgrävda på vägen så inte helt optimalt. Funderar på om man kan göra någon lösning så att vattnet inte behöver ledas hela vägen ner. Större stenkista? Någon form damm/försänkning med större rundstenar ( som i och för sig kommer att vara torr större delen av året) med lite plantering runt om? Någon som har något bra tips eller tankar?
Mycket beror på hur terrängen ser ut på tomten som kanske avgör bästa lösningen.Om det inte är möjligt att leda bort vattnet genom grävning till diket kanske du måste pumpa vattnet genom en pumpbrunn som pumpar vidare till en ibc tank ecempel.Med en ibc tank kan du använda vattnet till bevattning annars kan du pumpa vidare vattnet till diket för slangen från pumpbrunnen behöver du inte gäva alls djupt ner i backen.Kanske räcker med stenkista eller vattenkasset men dom brukar kunna slama igen.Lättas det alternativet om det går gräva till diket för du kan ju kontakat ditt el-bolag så kommer dom ut och markerar var el-ledningen går i backen exempel.

• Två pumpar och en hög av blå slang med röd "Kampanj"-etikett; industriella vattenpumpar för flyttning av vätskor.
Redigerat:
Kan du hejda/bromsa vattnet redan i skogen så minskar det antagligen problemet rejält.

Annars diken med horisontell botten med lämplig växtlighet (i och vid sidan av) då kan du infiltrera vattnet, bromsa hastigheten och flytta det i sidled så du kontrollerar var du behöver ta hand om överskottet.

• Gilla
Helén_A
  • Laddar…
Tack alla för bra feedback! Ja, bromsa i skogen redan hade varit bra. Intressant det här med horisontella diken för att kontrollera vattnet!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.