Skall måla om putsen på villan fr 1971 med betongplatta på mark. Noterade nu dräneringen endast verkar bestå av 5cm tjockt isoleringsull med en plastduk ovanpå. Se bild
Har detta någonsin varit byggstandard, och borde jag byta detta på studs? Vi har inga fuktproblem i övrigt, kanske beroende på att golvvärme installerades i hela nedre våningsplanet för ett par år sedan.
Har detta någonsin varit byggstandard, och borde jag byta detta på studs? Vi har inga fuktproblem i övrigt, kanske beroende på att golvvärme installerades i hela nedre våningsplanet för ett par år sedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det ser inte snyggt ut och verkar lite hemkört. Det finns nog inget akut behov av att byta det, men gärna på sikt. Eftersom plasten saknar distans förhindrar den uttorkning. Om isoleringen är av typen glasull kan man räkna med att den är konstant fuktig och har därmed inget större isoleringsvärde. Man bör använda isolering och fuktskydd av en typ som tål denna miljö långsiktigt.
Låter rimligt, tack. Det är på souterängsidan (varav en stor del täcks av tak) så förhoppningsvis inga stora flöden.
Det där kan iofs fungera lite halvhyggligt ifall det är riktigt ordentlig dränering gjord med dräneringsrör längst ner under källarplattans nivå, och/eller en väldigt torr och fin mark ändå.
Men om isoleringen utsätts regelbundet för fritt vatten så lär den bli och förbli ganska vattenmättad och inte göra mer nytta än sand direkt mot källarväggarna. Så korrekt utfört kan det knappast anses vara.
Men ändå så håller jag lite på den eviga sanningen, "don't fix it if it ain't broken".
Kan ni inte upptäcka några som helst problem, så är det frågan om det finns någon orsak att fixa det.
Är det förändringar på gång i hur källaren inreds och nyttjas så bör frågan dock adresseras i samband med detta.
Men om isoleringen utsätts regelbundet för fritt vatten så lär den bli och förbli ganska vattenmättad och inte göra mer nytta än sand direkt mot källarväggarna. Så korrekt utfört kan det knappast anses vara.
Men ändå så håller jag lite på den eviga sanningen, "don't fix it if it ain't broken".
Kan ni inte upptäcka några som helst problem, så är det frågan om det finns någon orsak att fixa det.
Är det förändringar på gång i hur källaren inreds och nyttjas så bör frågan dock adresseras i samband med detta.
Tack Mikael.
Intressant att du nämner sand, när jag grävde fritt runt hörnet (där det idag ligger marksten) så är det just sand under som ligger tätt packad mot grunden. Här lutar det neråt så tror inte vatten blir stående i första taget men ändå känns sådär...
Intressant att du nämner sand, när jag grävde fritt runt hörnet (där det idag ligger marksten) så är det just sand under som ligger tätt packad mot grunden. Här lutar det neråt så tror inte vatten blir stående i första taget men ändå känns sådär...
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 423 inlägg
Mitt hus från 71 har ingen dränering alls, trots källare.
Ligger på sand och då ansåg man det dränerande nog.
Ligger på sand och då ansåg man det dränerande nog.
intressant. Hur tänker du kring det? Jag funderar om det spelar så stor roll om man isolerar på kanterna då ju plattan ändå står direkt på mark
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 423 inlägg
Jag tänker att det vore gött med riktig dränering men att det tänker jag inte göra något åt.
Vi väljer att inte ha organiskt material mot källarväggarna, samt slå igång en luftavfuktare på sommaren.
En plan är att anlägga en ny infiltration för dagvattnet då huset idag endast har stenkistor som jag nu tror slutat fylla sin funktion. I samband med detta ska matjorden närmst huset bort och ersättas med dränerande material.
Då det inte är isolerat under plattan tycker jag knappt det är lönt att isolera väggarna, oavsett tycker jag det är en för omfattande och dyr operation. Det går dessutom inte att komma åt en del av väggarna.
Vi väljer att inte ha organiskt material mot källarväggarna, samt slå igång en luftavfuktare på sommaren.
En plan är att anlägga en ny infiltration för dagvattnet då huset idag endast har stenkistor som jag nu tror slutat fylla sin funktion. I samband med detta ska matjorden närmst huset bort och ersättas med dränerande material.
Då det inte är isolerat under plattan tycker jag knappt det är lönt att isolera väggarna, oavsett tycker jag det är en för omfattande och dyr operation. Det går dessutom inte att komma åt en del av väggarna.
Låter sunt. Vi kör också luftavfuktare men den verkar inte "fånga" något vatten så jag drar slutsatsen att det inte är så fuktigt inomhus. Dum fråga: vad är bästa dränerande material?
Och infiltration av dagvattnet är det där rännorna mynnar ut? Idag går våra rännor ner i cementrör och det verkar funka men vet inte säkert
Och infiltration av dagvattnet är det där rännorna mynnar ut? Idag går våra rännor ner i cementrör och det verkar funka men vet inte säkert
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 423 inlägg
Jag har inte koll vad som är bäst dränerande tyvärr.
Dagvattnet kan tas hand om på olika sätt, vissa kommuner har ett dagvattensystem som tar hand om vattnet, i andra (såsom där vi bor) får man ta hand om det inom tomten.
Vår rännor går ut i en stenkista 2-3m från huset, men jag vet varken hur högt eller hur stenkistan är byggd.
Så för min del riskerar man ett högre fuktpåslag i källaren om det skulle regna väldigt mycket.
Dagvattnet kan tas hand om på olika sätt, vissa kommuner har ett dagvattensystem som tar hand om vattnet, i andra (såsom där vi bor) får man ta hand om det inom tomten.
Vår rännor går ut i en stenkista 2-3m från huset, men jag vet varken hur högt eller hur stenkistan är byggd.
Så för min del riskerar man ett högre fuktpåslag i källaren om det skulle regna väldigt mycket.
"bäst" var att ta i, jag vet inte vad som är dränerande material alls (flörtkulor?). Om sand inte är bra, vad skall man då ha?
Tack. Men är det det man vill ha precis vid grunden i det här läget (det verkar ju saknas rör som leder undan vattnet. Kanske bättre med sand? Ursäkta alla dumma frågor...