396 läst · 8 svar
396 läst
8 svar
Dränering - litet hus med källare
Medlem
· Capitola, California
· 6 inlägg
Vi har ett hus på 65 m2 med källare, byggt 1939, som är i behov av dränering.
Vi har tyvärr bara fått in en offert. Totalkostnad 182.000 kr. De föreslår 200 mm isodrän och "gjuta på sula".
Ev ytterligare 20.000 för vattenpump.
Kan någon tala om för mig vad det betyder och anledningen till "att gjuta på sula"
och ungefärlig merkostnad av detta.
Skillnaden mellan 100 mm och 200 mm skulle bli ca 25.000 - 30000 för 33 löpmeter.
Vi planerar att sälja huset och har precis installerat en ny värmepump för dryga 100.000 kr. Det samt kostnaden för att återbygga altanen gör att vi försöker hålla ner kostnaden där det går.
Vi bor i en liten stad i mellan-Sverige.
Om du har åsikter/förslag tar vi gärna emot det. Vi är ett äldre par så vi kan bara göra mindre arbeten själva.
Vi har tyvärr bara fått in en offert. Totalkostnad 182.000 kr. De föreslår 200 mm isodrän och "gjuta på sula".
Ev ytterligare 20.000 för vattenpump.
Kan någon tala om för mig vad det betyder och anledningen till "att gjuta på sula"
och ungefärlig merkostnad av detta.
Skillnaden mellan 100 mm och 200 mm skulle bli ca 25.000 - 30000 för 33 löpmeter.
Vi planerar att sälja huset och har precis installerat en ny värmepump för dryga 100.000 kr. Det samt kostnaden för att återbygga altanen gör att vi försöker hålla ner kostnaden där det går.
Vi bor i en liten stad i mellan-Sverige.
Om du har åsikter/förslag tar vi gärna emot det. Vi är ett äldre par så vi kan bara göra mindre arbeten själva.
Förslag 1A: Gör inget alls.I InTwoPlaces skrev:
- Om huset klarat sig sedan 1939 kan det inte vara akut att ändra något.
- Era eventuella förbättringar kanske inte köparen vill ha. Sannolikt har de har andra önskemål än ni och river det ni byggt upp.
- Dvs om åtgärder behövs eller inte känns som en sak man rimligen överlåter åt nästa ägare att avgöra. Samt då oxo att avgöra hur det görs.
- Betänk att köparen kanske river huset och bygger något helt nytt. Då är alla förbättringar "i sista stund" helt bortkastade pengar.
- Så lägg minsta möjliga mängd pengar på huset innan ni säljer är mitt förslag.
Medlem
· Capitola, California
· 6 inlägg
Problemet är att vi hade översvämning för 1 1/2 år sedan och när det är snö-smältning blir det vått i källaren.
Blir nog svårt att sälja huset vid de förutsättningarna....
Blir nog svårt att sälja huset vid de förutsättningarna....
Tomtens och marken påverkar arbetet väldigt mycket, så om ett pris är rimligt är omöjligt att säga.
Tror att jag betalade ca 80-100’ för arbetet plus material för tre år sen. Totalt ca 150 för 100m2 hus med källare.
Läs Isodrän arbetsinstruktion för att förstå arbetet och bättre kunna ha en dialog med entreprenörer.
Gjuta på innebär troligen att man ser till att det är ett litet fall på den utstickande delen av sulan.
Vi valde dubbla lager för få en lite varmare källare. Skulle det göras någon gång så var det då och det kändes tråkigt att riskera att ångra sig. Jag har även en egen tanke att det skapar en viss redundans om någon skiva tex vid återfyllnaden går sönder. Jag tror att det är standard nu för tiden.
Prata med ett par mäklare om deras syn på det. Om det är ett måste för att huset ska gå att sälja på sin marknad så är det en sak, men värdera även er tid. Trädgården kommer att bli MYCKET påverkad.
Försök få minst en till offert.
Välj en entreprenör som nyttjar ett system och följer dess instruktioner. Jag upplevde mycket tyckande i branschen och det är enklare att tex ha en dialog utifrån isodräns checklista/kontrollplan.
Tror att jag betalade ca 80-100’ för arbetet plus material för tre år sen. Totalt ca 150 för 100m2 hus med källare.
Läs Isodrän arbetsinstruktion för att förstå arbetet och bättre kunna ha en dialog med entreprenörer.
Gjuta på innebär troligen att man ser till att det är ett litet fall på den utstickande delen av sulan.
Vi valde dubbla lager för få en lite varmare källare. Skulle det göras någon gång så var det då och det kändes tråkigt att riskera att ångra sig. Jag har även en egen tanke att det skapar en viss redundans om någon skiva tex vid återfyllnaden går sönder. Jag tror att det är standard nu för tiden.
Prata med ett par mäklare om deras syn på det. Om det är ett måste för att huset ska gå att sälja på sin marknad så är det en sak, men värdera även er tid. Trädgården kommer att bli MYCKET påverkad.
Försök få minst en till offert.
Välj en entreprenör som nyttjar ett system och följer dess instruktioner. Jag upplevde mycket tyckande i branschen och det är enklare att tex ha en dialog utifrån isodräns checklista/kontrollplan.
Jag skulle verkligen fundera två gånger av ovan nämnda anledningar. Eftersom jag själv deränerat några hus tidigare, skulle nydränerat inte varit ett avgörande argument för att köpa. Tvärs om, faktiskt. Då jag genast skulle undra vad de fuskat med, då dräneringen inte var gjord för att användas av säljaren själv. Dessutom är just dränering ett jobb som i princip vem som helst kan göra själv till en mycket lägre kostnad.
Sedan har ni altanen som ställer till det.
Det är lätt hänt att det snabbt blir en förlustaffär när huset skall fixas till inför en försäljning.
Sedan har ni altanen som ställer till det.
Det är lätt hänt att det snabbt blir en förlustaffär när huset skall fixas till inför en försäljning.
Översvämning från vadå? hjälper det verkligen med dränering för att motverka översvämning?I InTwoPlaces skrev:
Vått i källaren vid snösmältning låter som ytvatten och då kan det finnas betydligt enklare saker att göra än att dränera. Även vad gäller översvämning brukar det ju vara vatten som kommer uppifrån eller möjligen från avlopp och även då är det ju andra åtgärder som krävs i första hand.
Om ni ska dränera inför en försäljning får ni räkna på om det lönar sig med dränering och återställning av trädgården rent ekonomiskt. Jag kan tänka mig att i vissa delar av landet kanske en omdränerad källare är avgörande för att överhuvudtaget kunna sälja huset och i andra delar av landet spelar det ingen roll, bara priset är rätt. (jag har själv köpt hus som verkligen behövdes dräneras och det gjorde vi sedan själva med hjälp av en grävmaskinist, det var verkligen inte svårt.)
Att ta med i beaktande för beslutet är att ett hus byggt 1939 högst troligt inte har en källare som det är meningen att man ska bo i så att göra dubbel isolering tycker jag personligen känns onödigt.
När ska ni sälja ? Om det är inom 2-3 år så hade jag inte dränerat utan accepterat lägre pris men att nya köparen gör det.
annars hade jag definitivt dränerat så det verkar som att ni har problem med fukt. Argumentet att det har hållt sedna 1939 är dåligt. Vi dränerade själva om vårt hus från 1945 och flera av källarens murar var i välidt dåligt skick, 10-15 år tidigare hade varit bättre och 10-15 år senare hade blivit väldigt dyrt att åtgärda (om det ens hade varit värt).
Sedan när man väl dränerar hade jag smällt på dubbla lager isodrän alla dagar i veckan. Merkostnaden är begränsad jämfört med nyttan. och man vill ju ogärna komplettera i efterhand. Det finns många källare från 30-40 talet som inte var tänka att bo i men som kan få andra nyttjanden idag.
annars hade jag definitivt dränerat så det verkar som att ni har problem med fukt. Argumentet att det har hållt sedna 1939 är dåligt. Vi dränerade själva om vårt hus från 1945 och flera av källarens murar var i välidt dåligt skick, 10-15 år tidigare hade varit bättre och 10-15 år senare hade blivit väldigt dyrt att åtgärda (om det ens hade varit värt).
Sedan när man väl dränerar hade jag smällt på dubbla lager isodrän alla dagar i veckan. Merkostnaden är begränsad jämfört med nyttan. och man vill ju ogärna komplettera i efterhand. Det finns många källare från 30-40 talet som inte var tänka att bo i men som kan få andra nyttjanden idag.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Japanspackel - vilken stålkvalitet?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Schneider vägguttag för 1½ moduldosa - kompabilitet?
El -
Ljusslingor ute - bra kvalitet, finns det?
Belysning -
Dränering - hur snabbt behövs åtgärder?
Grund & Markarbeten -
Litet höghus med kvistfri furu i Skuru - Grand Designs
Artikelkommentarer