Hej, är det någon som har koll om det är helt förkastligt att sätta Isodrän-plattor om inte går hela vägen ner till källarväggens nedre del, vi pratar om ca 10cm på en vägg och kanske 40 cm på en annan. Huset är från 60-talet och jag är ganska säker på att golvet i källaren är gjutet innanför/efter källarväggen är murad (dvs ej byggd på platta), killarna som utför arbetet säger att det funkar lika bra men vi är lite skeptiska...
(Behöver svar fort, de har redan börjat fylla med makadam...

Jag tycker att det låter dumt att göra så om det kan undvikas. Med vårt hus är det så att p g a att anslutningen till kommunens ledning ligger för högt lade förra ägaren dräneringen för grunt - ungefär i nivå med källargolvets ovansida - och på en gavel som av olika anledningar utsätts för extra mycket markfukt märks det att grundmuren suger upp en del vatten. Det händer att vi får fuktgenomslag på insidan under perioder då det regnar extra mycket. Det är inte samma sak som i ert fall men det visar att fuktexponering även på en mindre bit längst ned spelar roll.

Jag vill minnas att Isodräns instruktion säger att skivorna ska gå minst 50 cm under betonggolvet i sådana fall där huset har "separat gjutet källargolv" (då grundmurar med grundsula ibland kan gå långt under källargolvet). Allt under 50 cm hade jag därför inte godtagit av en firma.

Alltså, själva dräneringsrören ska ju i vilket fall läggas nedanför underkant av betongsyllen (dvs under väggarnas nederkant så att de inte står i blötan och suger upp fukt), så grävningen måste ju ändå ner i den nivån. Varför man då inte sätter isodränen hela vägen ner innan man återfyller förstår jag inte, det verkar bara dumsnålt.

Alltså, själva dräneringsrören ska ju i vilket fall läggas nedanför underkant av betongsyllen (dvs under väggarnas nederkant så att de inte står i blötan och suger upp fukt), så grävningen måste ju ändå ner i den nivån.
Men nu pratar vi konstruktioner med separat källargolv (gjutet i efterhand) och då vill jag som sagt minnas att instruktionen är att man inte schaktar djupare än 50 cm under källargolvet. Jag gissar att jordtrycket utåt mot väggens insida under källargolvet är orsaken.

Redigerat:
Tack Janne! Där var den:

"Om grundsulan är djupare än 500 mm under golv, avslutas schakten 500 mm under överkant källargolv."

Tack, precis som vi också förstått det, nu har vi fått dem att gräva hela vägen ner (de handgräver!!!)

Roligt när det ordnar sig. Finns inget värre än att betala för halvdana jobb.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.