Har ni något förslag på hur man avslutar dräneringen på bilderna?
Sent from my ST17i using Byggahus
Sent from my ST17i using Byggahus
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Vad menar du med avslutar?
Har du dränering går den väl runt huset, och sedan iväg någonstans från lägsta punkten.
Intressant förresten att huset tycks sakna stuprör helt.
Du räknar inte med något regn kanske?
Det verkar som du har en källarnedgång (bild nr 2).
Dräneringsledningen styrs väl av hur djupt källaren/grundsulan ligger?
Har du dränering går den väl runt huset, och sedan iväg någonstans från lägsta punkten.
Intressant förresten att huset tycks sakna stuprör helt.
Du räknar inte med något regn kanske?
Det verkar som du har en källarnedgång (bild nr 2).
Dräneringsledningen styrs väl av hur djupt källaren/grundsulan ligger?
Om man ska typ kapa av det som sticker upp eller om man ska fylla upp och med vad?
Enligt säljaren är dräneringen gjort enligt rekommendationer men jag vet inte om jag håller med
Bild 1 är från den halvan som inte har källare. Bild 2 och 3 där isodränskivorna sticker upp är så djupt som källaren går in under huset.
Enligt säljaren är dräneringen gjort enligt rekommendationer men jag vet inte om jag håller med
Bild 1 är från den halvan som inte har källare. Bild 2 och 3 där isodränskivorna sticker upp är så djupt som källaren går in under huset.
Litet förtydligande:
Bortse helt från bild 1 och 2 de är intre relevanta.
Frågan ska istället vara
Varför gör man som det är gjort på bild nr 3
Kan det vara för att man har tänkt att lägga "marken" ändå upp eller finns den någon beklädnad som kan användas?
under den röda panelen är det tillägsisolerat och isodränen har juh en viss isolerande effekt men hur gör man mellan dessa eller är det så att man inte gör något där och isåfall varför?
Idagsläget är takavvattning nertaget
Bortse helt från bild 1 och 2 de är intre relevanta.
Frågan ska istället vara
Varför gör man som det är gjort på bild nr 3
Kan det vara för att man har tänkt att lägga "marken" ändå upp eller finns den någon beklädnad som kan användas?
under den röda panelen är det tillägsisolerat och isodränen har juh en viss isolerande effekt men hur gör man mellan dessa eller är det så att man inte gör något där och isåfall varför?
Idagsläget är takavvattning nertaget
Precis som DIY_freak säger ska isodränskivorna vara täckta med markduk. När jag ser det där blir jag ju lite orolig över hur det ser ut längre ner. Finns det ingen markduk alls någonstans? I så fall lär ju inte dräneringen vara så effektiv särskillt länge...
Och varför ser man inte isodränskivor på alla väggar? Är det inte dränerat runt om hela huset?
Och varför ser man inte isodränskivor på alla väggar? Är det inte dränerat runt om hela huset?
Som jag ser dt så måste du gräva upp vid isodränen tills du kommer ner så att du har 20 cm duk, häng sedan en ny duk från toppen ner av isodrän och ner så att du har ett överlapp på absolut minst 10cm.
Antingen passar du då på att skära av isoleringen så att den slutar 10cm under marknivå eller också får du fylla upp med massor så att du har marknivån 10cm över nuvarande kant.
Som det ser ut på bilderna så hade jag nog valt att skära av isoleringen 10cm under nuvarande marknivå.
Oavsett så är det inte korrekt utfört som det ser ut nu, antingen är det bara fel eller så är det aldrig färdigställt
Antingen passar du då på att skära av isoleringen så att den slutar 10cm under marknivå eller också får du fylla upp med massor så att du har marknivån 10cm över nuvarande kant.
Som det ser ut på bilderna så hade jag nog valt att skära av isoleringen 10cm under nuvarande marknivå.
Oavsett så är det inte korrekt utfört som det ser ut nu, antingen är det bara fel eller så är det aldrig färdigställt
Liknande trådar
-
Dränering nybyggd villa, se bilder
Grund & Markarbeten -
Extrem dränering - Varning starka bilder
Grund & Markarbeten -
Hur dölja synliga dränering runt huset (svårlöst)? Hjälp bilder i tråd tack!!!
Grund & Markarbeten -
Källare, dränering + bilder
Grund & Markarbeten -
Påbörjad dränering, är det kallasfalt som sitter där? (Bilder)
Grund & Markarbeten