Bor i ett gammalt hus med en stenkista under källargolvet där spillvatten från vattenfiltret hamnar. Vattennivån i stenkistan kan variera allt mellan 1-40 cm under golvnivån beroende på årstid och markfuktighet. Stenkistan har med åren fyllts på med sand och annat fint material. Lite märklig lösning som jag har planer för att fixa på sikt med att dra in rör från utsidan och ansluta till befintlig dräneringsbrunn i trädgården, men det är ett komplicerat och dyrt projekt.
I samma rum i källaren har vi tvättmaskinen. Så för att försäkra mig om att vattnet inte går över kanten i stenkistan så tänker jag en tillfällig lösning med nån sorts automatisk pumplösning som skickar ut vattnet genom en slang till samma avloppstratt som tvättmaskinens avloppsslang använder. Detta avlopp ansluter till hushållsavloppet som går till trekammarbrunnen.
Har kollat på sänkbara dräneringspumpar med flottör som säkert skulle lösa problemet, men hålet till stenkistan är inte så stort så jag skulle hellre vilja hitta en pump som suger via slang och kan stå på golvet, men ändå har nån sorts automatik så den slår ifrån när nivån är tillräckligt låg. Den måste också fixa smutsigt vatten med sand.
Finns det sådana pumpar? Eller är det dränkbara som är enda alternativet?