Hej!

Vi har hus (1980) med källare vars halva är dränerat med Platonmatta sen 1989 pga det kommit mycket vatten i grunden från grannen som huggit bort skog till förmån av elevhembyggnad. Halvan mättes till 7% FK i väggar (maj 2004) med hög fuktighet, oinredd och ska inredas.

Den andra delen av huset ( gillestugan och ekonomidelen inredd) har inte dränerats ( Vi förstår ännu inte varför) och mättes upp till 15% FK det vill säga full utslag på mätaren (mätmetod 4)

Fuktkillen säger att vi måste dränera, riva väggbeklänader och torka ut väggar i tvättstugan och dusch/bastu. Det ska vi göra.

Nu funderar vi på att dränera hela huset för att kunna få bort fukten och inreda halvan samt få värme i källaren.

Fråga 1: Vad är bäst att dränera hela eller halva huset?

Fråga 2: Vi är inte för att jobba mycket, så vi tänker anlita en firma och vi har fått pris på 2 100:- exl moms. Dom gör hela rubbet inkl material och sånt.

Hur luktar det här? :)


Anne-Maj
 
Anne-Maj skrev:
Fråga 2: Vi är inte för att jobba mycket, så vi tänker anlita en firma och vi har fått pris på 2 100:- exl moms. Dom gör hela rubbet inkl material och sånt.


Anne-Maj
Hej
Du måste mena 2100kr/m väl?
Vi har fått ett pris på 1400 kr/m exkl moms. Då ingår allt och de jobbar med Isodrän.
 
Hej

Priset kring 2000:- per löpmeter är ett pris som gäller på "genomsnittshuset" och denna prisnivå brukar inkludera moms. 2100:- kan ju betyda att det är extra arbetsamt hos er alternativt att ni betalar för mycket.
Jag dränerade om min kåk som är på 40 löpmeter (genomsnittligt djup till sulan 1,6 m) med isodrän. Jag la ner cirka 100 timmar på detta (kan vara bra att veta om ni skall utvärdera offerten). I arbetet ingick både byte dräneringsrör och isodrän beklädnad på ytterväggen.
 
2 100:- per meter exl moms var det. hela rubbet. VI behöver inte göra något. Sen är det inte svårt hemma hos oss.

Sen undrar jag hur jag kan hitta andra som gör jobbet som det här? I Dalarna alltså.

Anne-Maj
(som kilar i huvuet och funderar..)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.