891 läst · 3 svar
891 läst
3 svar
Dra vatten från WC till Tvättstuga, hur ska kopplingen se ut? (tillfällig lösning)
Hej,
Behöver få vatten från ett badrum till en tvättstuga. Tanken är att rörmokaren som gjorde avloppet ska fixa det men om han inte hinner innan semestern vill jag ha en backupplan för att göra det själv.
Då vi ska göra om badrummet inom 1-2 år så behöver det inte vara en permanent lösning utan bara funka tills dess.
I dagsläget kommer vattnet upp genom golvet i badrummet och sitter med en vanlig 3/4 slang till tvättmaskinen.
Istället ska jag sätta en ventil eller kran i tvättstugan och dra vattnet genom väggen (tätskiktet är i princip redan icke-existerande så inget problem att göra hål).
Dock är jag osäker på främst:
1. Hur kopplingen/ genomföringen ska se ut?
2. Finns det någon poäng att byta slang, eller ska jag bara sätta in en till för tvättmaskinen?
Anledningen till att jag gör så här att att när vi river väggen iom badrumsrenoveringen så kan vi dra vattnet till tvättstugan inne i väggen utan att göra nån åverkan inne i själva tvättstugan.
Skulle detta funka:
1. Flexibel slang:
2. Klämringskoppling
3. Kopparrör
4. Klämringskoppling
5. Ventil/kran
Tar gärna emot tips på specifika produkter.
Behöver få vatten från ett badrum till en tvättstuga. Tanken är att rörmokaren som gjorde avloppet ska fixa det men om han inte hinner innan semestern vill jag ha en backupplan för att göra det själv.
Då vi ska göra om badrummet inom 1-2 år så behöver det inte vara en permanent lösning utan bara funka tills dess.
I dagsläget kommer vattnet upp genom golvet i badrummet och sitter med en vanlig 3/4 slang till tvättmaskinen.
Istället ska jag sätta en ventil eller kran i tvättstugan och dra vattnet genom väggen (tätskiktet är i princip redan icke-existerande så inget problem att göra hål).
2. Finns det någon poäng att byta slang, eller ska jag bara sätta in en till för tvättmaskinen?
Anledningen till att jag gör så här att att när vi river väggen iom badrumsrenoveringen så kan vi dra vattnet till tvättstugan inne i väggen utan att göra nån åverkan inne i själva tvättstugan.
Skulle detta funka:
1. Flexibel slang:
2. Klämringskoppling
3. Kopparrör
4. Klämringskoppling
5. Ventil/kran
Är det tänkt att TM ska kunna användas under tiden badrummet renoveras ska du nog inte gå igenom badrumsväggen med vattnet.V VLJ skrev:Hej,
[bild]
[bild]
Skulle detta funka:
1. Flexibel slang:
2. Klämringskoppling
3. Kopparrör
4. Klämringskoppling
5. Ventil/kran
Om det bara handlar om att tillfälligt flytta TM borde en lång anslutningsslang tex Elgigantens art A252009 göra hela jobbet
Redigerat:
Tänkt på det, men eftersom vattnet då kommer dras direkt från källaren behöver det inte kopplas ihop med övriga badrummet och behöver det inte invänta att hela badrummet är klart. Får tvätta hos svärföräldrarna i några veckor eller ställa ut den i gäststugan så länge. Alternativet hade varit att göra en genomföring genom golvet i tvättstugan och bryta det tätskiktet