Ska byta ut en en äldre draperikarm till en dörrkarm med gångjärn. Då listerna runt karmen är av äldre märklig stil vill jag försöka återanvända dem, för att harmoniera med andra äldre dörrar och karmar med lister som sitter nära. Testade att försiktigt börja bända för att få med spikarna eller åtminstone pressa upp dem lite för att få grepp om dem. Men dessa är av den rejälare äldre sorten som sitter hårt och med lite bredare huvud, så listen började spricka istället när spiken satt kvar och drevs igenom.

Någon som har något bra tips för att ta bort lister med eller utan dessa äldre hårt sittande spik?

Själv tänkte jag på om man kanske kunde använda t.ex. en 5 mm hålsåg för att ta bort lite runtomkring spikhuvudet så att man kommer åt med en hovtång, liten kofot etc. Men vanligtvis behöver man ju en centrumborr för styrning.

Orkar inte riktigt börja karva runt de många spikarna på alla sex sido- och topplister.

Alternativt naturligtvis köpa nya lister. Huset är byggt 1948 (lägenhet). Listerna är ganska smala och lutar inåt, alltså lite tjockare på utsidan mot väggen och tunnar mot karmsidan. Ca 43 mm breda samt 10 mm tjocka på den ena sidan och 15 mm på den andra. Hittar dem inte på typ Bauhaus eller annat varuhus.

• En del av en vitmålad äldre dörrkarm med karakteristisk list mot en grön vägg, delvis dold av en jeansjacka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålade äldre lister och dörrkarm i en lägenhet byggd 1948, där listerna är tjockare mot väggen och tunnar av mot karmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det ser ut som en helt vanlig list så jag hade inte brytt mig om att spara dessa. Antingen borrar du av skallen och drar bort dem alt. köra multimaskin och såga av spikarna bakom fodren.

F falkn skrev:
Det ser ut som en helt vanlig list så jag hade inte brytt mig om att spara dessa. Antingen borrar du av skallen och drar bort dem alt. köra multimaskin och såga av spikarna bakom fodren.
Vanliga standardfoder är lika tjocka på både sidorna, t.ex. 43x12.

Dessa lutar inåt och är 43x15/10 mm. En ganska enkel men vacker detalj som leder blicken in mot centrum.

Vet du var jag kan hitta sådant foder, visa mig gärna. Kanske har jag missat något. Byter hellre än kämpar med spikarna. Visst kan man köpa specialproducerat, men då blir dock dyrt.

Så här ser profilen ut. Som ni ser är även den smalare kanten lite fasad.

Illustration av en profilstyckeschnitt med en fasad smalare kant mot en vit bakgrund.

Dra ur spikarna "baklänges", dvs. ta loss listen och lägg den på golvet med baksidan upp (så spikarna sticker upp) och tag en lämplig tång (avbitare eller hovtång) och dra ur de baklänges.
På så sätt slipper du fula märken på framsidan, blir bara ett litet hål efter spiken kvar.
Det brukar gå förvånansvärt bra att dra spikskallen (bara de inte är FÖR stora) genom listen.

Edit:
Jag läste lite för snabbt och detta hjälper nog inte i ditt fall (sorry), låter kommentaren vara kvar om den kan hjälpa någon annan att återanvända lister..

Redigerat:
Lyckades nu hitta ett sätt att kunna försiktigt få mig spikarna ut. Hoppas det fungerar på resterade foder. Tack för feedback i alla fall.

M marp68 skrev:
Lyckades nu hitta ett sätt att kunna försiktigt få mig spikarna ut. Hoppas det fungerar på resterade foder. Tack för feedback i alla fall.
Bra att det löste sig!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.