Hej,

Bakgrund
jag har en knarrande trappa som jag försöker åtgärda.
Jag har konstaterat att det mesta av knarret verkar bero på att plansteg sviktar väldigt mycket.
I en annan tråd jag hittade när jag sökte föreslås att man lossar sättsteg och pressar upp dem mot ovanliggande plansteg.

Problem
Spikarna sitter väldigt djupt.
Hur får jag ut dem utan att skada sättsteget?
Det är ett tiotal trappsteg och minst 4 spikar i varje.
Nästan alla sitter som på bilden nedan.

Bild - exempel
Närbild av ett trappsteg i trä, där flera spikar sitter djupt i ytan, vilket orsakar problem med att lossa sättsteg utan skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spikutdragare är en variant men viss åverkan lär det ändå bli.

En annan metod jag använde för att dra ut två 80 mm-skruvar någon smartskalle dragit i en 1700-talsstol för att stadga upp den var att borra med ett litet metallborr (2-2,5 mm använde jag tror jag) mitt i skallen och en bit ner i skaftet, kanske 7-10 mm. I hålet drog jag i en liten träskruv. Den räckte för att kunna dra ut skruv/spik med en kofot med en liten träbit som skydd. Tidsödande, men ut kom den utan att skada träet mer än det redan var.

• Gilla
DarkMatter
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Spikutdragare är en variant men viss åverkan lär det ändå bli.

En annan metod jag använde för att dra ut två 80 mm-skruvar någon smartskalle dragit i en 1700-talsstol för att stadga upp den var att borra med ett litet metallborr (2-2,5 mm använde jag tror jag) mitt i skallen och en bit ner i skaftet, kanske 7-10 mm. I hålet drog jag i en liten träskruv. Den räckte för att kunna dra ut skruv/spik med en kofot med en liten träbit som skydd. Tidsödande, men ut kom den utan att skada träet mer än det redan var.
Tack för tips!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.