17 704 läst · 19 svar
18k läst
19 svar
Dra ut badrumsventilation genom vägg under takfot?
Sida 1 av 2
Funderar hur jag ska göra med ventilationen till duschutrymmet. Ska man välja den betydligt mycke krångligare vägen och dra allt genom taket eller den enkla vägen rakt genom väggen (30 cm under takfoten). Problemet som jag ser det är att man då släpper ut all fuktig duschluft direkt under takfoten och vindar och fukt är ju som bekant ingen bra kombination. Nu kommer jag iofs inte att ha nån ventilationsspalt in till vinden utan det kommer att vara tätt utifrån (vilket enligt SP:s tester ska sänka fuktigheten på vinden).
Vad tror ni, kommer badrummets fukt kunna ställa till med problem på vinden?
Vad tror ni, kommer badrummets fukt kunna ställa till med problem på vinden?
Den okunniges första tanke: är inte uteluften fuktigare än tom. "duschluften"? Dvs jag undrar om det verkligen kan ställa till med problem, fast det är klart att det inte känns helt optimalt heller.
Jag har en badrumsventilation (helt vanlig ventil, ingen fläkt) på ytterväggen ca 40 cm under takfoten. Man ser en tydlig påverkan på färgen just där (mörka mögelprickar) och på¨vintern kan det bli en frostskorpa där. När jag ska bygga om badrummet kommer jag att dra ut ventilationen upp genom taket istället, tror jag.
Jag har precis dragit ut badrumsventilation genom väggen under takfoten, Enligt XL Bygg så skulle kombinationen av fläkt och ett galler som riktar luftströmmen nedåt fungera bra. Jag har också ett kallrasskydd monterat så det går bara ut luft när fläkten går. Fläkten är fuktstyrd + manuellt aktiverbar.
Det lutar åt att jag drar den genom väggen för att slippa gå genom taket. Som Pelpet skriver så borde ett galler som riktar luftströmmen neråt funka.
Jag har haft fuktstyrd PAX med kallrasskydd och nedåtriktat galler på utsidan i 11 år utan problem. Har haft samma funderingar som dig och har därför haft takfoten under uppsikt. Inga synliga problem öht. varken i takfoten eller på väggen! Så det verkar funka mao.!jeppeknaster skrev:
Mvh Lucke
Låter fint!
Har precis gjort om i fritidshuset och satt en ventilationshuv på taket istället för väggventilen.
Du måste köra fläkten konstant då en frånluft i väggen inte fungerar med självdrag.
Även med tyst fläkt så hörde man ett fläktljud utanför, behöver inte vara problem.
Och trots nedåtriktat så blev det någon form av svartmögel på panelen runt ventilen, men bara utseendemässigt inget som gav röta i panel.
Men det brukar vara enklare att ordna en väggenomföring än att fixa en takventil med huv och det kan bli avgörande.
Du måste köra fläkten konstant då en frånluft i väggen inte fungerar med självdrag.
Även med tyst fläkt så hörde man ett fläktljud utanför, behöver inte vara problem.
Och trots nedåtriktat så blev det någon form av svartmögel på panelen runt ventilen, men bara utseendemässigt inget som gav röta i panel.
Men det brukar vara enklare att ordna en väggenomföring än att fixa en takventil med huv och det kan bli avgörande.
Stjäl tråden lite...
Ska bygga badrum/tvättstuga/bastu i källaren och det är lockande att dra ut ventilationen högt upp på källarväggen, utlopp en decimeter ovanför mark. Fläkt och kallrasskydd förstås - och antagligen någon sorts huv på utsidan för att hålla fritt från snö, löv etc. Skulle det funka?
Eller är det bara att bita ihop och dra Spiro hela vägen upp på taket? Det är lätt att ta sig igenom (60-tals modulhus) men det tar ju en massa plats...
Ska bygga badrum/tvättstuga/bastu i källaren och det är lockande att dra ut ventilationen högt upp på källarväggen, utlopp en decimeter ovanför mark. Fläkt och kallrasskydd förstås - och antagligen någon sorts huv på utsidan för att hålla fritt från snö, löv etc. Skulle det funka?
Eller är det bara att bita ihop och dra Spiro hela vägen upp på taket? Det är lätt att ta sig igenom (60-tals modulhus) men det tar ju en massa plats...
Det borde fungera med första alternativet tror jag. Min uppsättning ser ut ungefär så - fläkt i taket i badrummet, upp på kallvind och sen ut på sidan av huset ungefär en meter ovanför ventilationshålet i badrummet.Mattias Jönsson skrev:Stjäl tråden lite...
Kanske kan du skita i ventilationen helt och sätta in en avfuktare också? Vad säger experterna om det?