Förbereder dragning av flexrör samt tråd till elektrikern.

Jag ska ha LED list inspacklad i taket i en garderob med skjutdörrar i gillestugan. Belysning tänds via rörelsevakt när skjutdörrar till garderoben öppnas.

I rummet intill sitter kapsling brevid elcentralen där drivdon för nedre plan är samlade. Min tanke är att sätta drivdonet till LED belysningen i kapslingen och ha en rörelsesensor i garderoben, och undrar följande:
1. Kan fas från kapsling till rörelsevakt OCH tändtråd från rörelsevakt till LED driver ligga i samma rör?
2. Kan även trådarna (svart/röd) från LED driver ligga i samma rör för att sedan i apparatdosan som rörelsevakten sitter i gå vidare via flexrör till LED slingan?

Jag tror att punkt 1 är ok, men osäker på punkt 2.

• Diagram över alternativ kabeldragning för LED-list i garderob med flexrör och kapsling i tvättstuga. Visar rörelsesensor och 230V kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Ja, de är alla ledare som bär 230 V så de får samsas elsäkerhetsmässigt sett. Handlar det om en lång ledning kan det eventuellt blir problem med "överhörning", dvs att fasledaren påverkar tändtråden till drivdonet så att det tänder. Du får prova.

2. Nej, det är grundsvaret. De kan dock samsas som du väljer samma ledare som för 230 V-ledningarna, FK antar jag. RKUB och dylikt som brukar användas på sekundärsidan kan inte användas. Så väljer du FK (H07V) för samtliga ledare så kan de samsas.

Du behöver dock tänka på risken för sammanblandning. Man får inte tro att klenspänningsledarna bär 230 V i någon form. Välj en udda färg. Märk upp i dosor vid behov. Försök att fysiskt hålla dem separerade i dosor. Det är alltså bättre med ett separat rör för dessa.

Och även här kan det eventuellt bli problem med överhörning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.