Har flyttat spisuttaget och spisen till andra sidan diskbänken. Gjorde en temporär dragning inuti skåpen under diskbänken. Är nöjd med placeringen av spisen, så vill nu dra/montera kabeln på ett säkert sätt.

Tänker att kabeln kanske måste skyddas mot fukt som kan droppa ner från diksbänkens underrede (har en fullstor diskbänk i metall) eller i värsta fall en vattenskada om rör/kopplingar/blandare går sönder. Vattenrören går ju också längs väggen under diksbänken.

Hur hade ni gjort? Vilka regler finns i detta fall?

Räcker det med att dra kabeln i t.ex. flexrör som monteras längs väggen? Bör man täta flexrörets mynningar där kabeln går in? Eller måste kanske flexröret dras ända från hålet där kablarna kommer ut ur väggen och ända in i vägguttaget?

Eller får man kanske montera en spiskabel direkt på väggen under diskbänken.
 
Så här ser det ut nu
 
  • VVS-installation under diskbänk med rör, avlopp och böjar, samt elektrisk ledning eller slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
En kabel är inte vattenkänslig.

Vad för sorts kabeltyp är det?
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
A
Det går bra att ha det så. Det där utrymmet räknas som ett vanligt torrt utrymme. Man planerar ej för att eventuella rör börjar spruta vatten.
 
  • Gilla
marp68 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade förväntat mig en 5G2.5 till ett spisuttag. Kabeln ser väldigt tunn ut.
Vad är det för säkringsstorlek och vilken ledar-area har kabeln?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Jag hade förväntat mig en 5G2.5 till ett spisuttag. Kabeln ser väldigt tunn ut.
Vad är det för säkringsstorlek och vilken ledar-area har kabeln?
Det är Installationskabel EXLQ, 5G2,5 mm², köpt på Hornbach. Metervara.

Menar du säkringsstorlek i säkringsskåpet? Ingen aning. Men det är ju samma som förut, vilket borde vara okej. Lägenhetshus. Central och all el utbytt för några år sedan.
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En kabel är inte vattenkänslig.

Vad för sorts kabeltyp är det?
Tack
Se ovan
 
BirgitS BirgitS skrev:
Patriks klammerskola: [länk]
Intressant. Då blir det att klamra lite mer. Och kanske lite snyggare. Har använt skruvklammer JR för en ledning med ett fästhål, vilket enligt guiden ska vara okej.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Patriks klammerskola: [länk]
Förresten. Om jag inte orkar borra och plugga för fler skruvklammer, vilken typ av spikklammer funkar för vägg med 1 cm puts och sedan betong? Och får man blanda typ av klammer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.