Hej.

Vet inte om detta bör ligga under badrum eller vvs/rör - Men iaf: Jag håller på att montera fixturen för en vägghängd toa och funderade på vattenanslutningen. Jag har medvetet sparat en bra bit pexrör som kommer ut där fixturen står, min tanke var att varför kapa mot väggen och sedan sätta väggbricka osv när detta bara innebär en extra skarv, och vid väggen dessutom... - MIn ide var att koppla på pexröet ut från väggen direkt på cisternen på fixturen, - Det kommer ju ändå inte synas.

Så, är detta ok, eller är det nått jag inte tänker på? - Självklart är röret ordentligt fixerat i väggen och avtätat med manschett o Lip system 17.

MVH: Marcus

Det måste väl fungera, jag ser ingen anledning till att ha en extra skarv. så hade jag gjort... men jag är inte utbildad, kanske det finns någon anledning att göra på andra sättet...

Precis min tanke också.

Den enda uppenbara nackdelen med en dylik lösning är väl att ett15mm pex är jobbiga att böja och går inte att bocka (flexar tillbaka) men detta tror jag att jag löst med roth's egna rörböjningsstöd.

Jag tror jag kör på denna lösning.

Du bör ha en avstängning till cisternen ifall du behöver byta ut den i efterhand. Avstängningen måste vara enkel att komma åt. Detta går givetvis att lösa utan väggbricka. Hurvida du måste ha bricka eller inte vågar jag inte uttala mig om.

Min fixtur har inbyggd kran bakom spolknappen, så det är lugnt, Har även en till vid fördelningscentralen (heter det så?) i förådet brevid badrummet, jag såg till att sätta dit ballofier på varje rör till hela badrummet när jag ändå var igång.. smidigt nu när man kopplar!

Aja, nu är det klart iaf, det blev kanon!

A avendere skrev:
Precis min tanke också.

Den enda uppenbara nackdelen med en dylik lösning är väl att ett15mm pex är jobbiga att böja och går inte att bocka (flexar tillbaka) men detta tror jag att jag löst med roth's egna rörböjningsstöd.

Jag tror jag kör på denna lösning.