Hej.

Vet inte om detta bör ligga under badrum eller vvs/rör - Men iaf: Jag håller på att montera fixturen för en vägghängd toa och funderade på vattenanslutningen. Jag har medvetet sparat en bra bit pexrör som kommer ut där fixturen står, min tanke var att varför kapa mot väggen och sedan sätta väggbricka osv när detta bara innebär en extra skarv, och vid väggen dessutom... - MIn ide var att koppla på pexröet ut från väggen direkt på cisternen på fixturen, - Det kommer ju ändå inte synas.

Så, är detta ok, eller är det nått jag inte tänker på? - Självklart är röret ordentligt fixerat i väggen och avtätat med manschett o Lip system 17.

MVH: Marcus

Det måste väl fungera, jag ser ingen anledning till att ha en extra skarv. så hade jag gjort... men jag är inte utbildad, kanske det finns någon anledning att göra på andra sättet...

Precis min tanke också.

Den enda uppenbara nackdelen med en dylik lösning är väl att ett15mm pex är jobbiga att böja och går inte att bocka (flexar tillbaka) men detta tror jag att jag löst med roth's egna rörböjningsstöd.

Jag tror jag kör på denna lösning.

Du bör ha en avstängning till cisternen ifall du behöver byta ut den i efterhand. Avstängningen måste vara enkel att komma åt. Detta går givetvis att lösa utan väggbricka. Hurvida du måste ha bricka eller inte vågar jag inte uttala mig om.

Min fixtur har inbyggd kran bakom spolknappen, så det är lugnt, Har även en till vid fördelningscentralen (heter det så?) i förådet brevid badrummet, jag såg till att sätta dit ballofier på varje rör till hela badrummet när jag ändå var igång.. smidigt nu när man kopplar!

Aja, nu är det klart iaf, det blev kanon!

A avendere skrev:
Precis min tanke också.

Den enda uppenbara nackdelen med en dylik lösning är väl att ett15mm pex är jobbiga att böja och går inte att bocka (flexar tillbaka) men detta tror jag att jag löst med roth's egna rörböjningsstöd.

Jag tror jag kör på denna lösning.

Hej, jag har samma tanke, Vill inte ha en onödig skarv då den kommer att sitta bakom toalett (väldigt liten badrum, ca 70 cm där toa stolen är inklämd ) och svårt att komma åt utan att montera bort toalettstolen ifall att den börjar läcka. Min pex är utav märket LK vilka jag tror är ok att böja mha värme, jag har en vanlig golvtoalett så den översta delen av pex röret kommer att vara synlig vilket jag tänkte dölja med LK Skyddsrör som egentligen används som skydd för den synliga delen av PE-X-röret mellan golv och radiator. Ska man sätta något för att fixera röret mot vägen då jag inte kommer att ha ngn väggbricka? Var är det lämpligast att kapa skyddsröret? 2 mm utanför färdigvägg skulle skyddsröret kapas om man hade monterat vägbricka! Tar emot alla tips på vad jag bör tänka på, mina rör har oxå avstängningar vid vattenmätarskåpet.

En annan fråga är om någon har tipps på smidig lösning för att koppla utloppet från säkerhetsventil till avloppet under handfatet? Jag har dragit rir från under VVB till under handfatet, se bild.

• Hörnet av ett litet badrum med kaklade väggar, och synliga PEX-rör på golvet intill avloppsanslutningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen installationsvägg i badrum med synlig VVS, inklusive ventiler och rördragningar, intill en stängd vattentät lucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.