9 237 läst · 4 svar
9k läst
4 svar
Dra om el i villa - kostnad?
Du måste nog räkna med att en del av rören för ledningarna inte är i tiptop-skick. Det i sin tur gör att det kan vara svårt att "bara dra" in nya kablar, nuförtiden vill man ju gärna ha med jord också. Mycket kabelfett blir det...
Usch, nu låter jag pessimistisk men, been there, done that...
Zephir
Usch, nu låter jag pessimistisk men, been there, done that...
Zephir
Men visst är väl modern 1.5kvadrat FK klart tunnare utvändigt än motsvarande uråldrig 1.5kvadrat olje/tyg/papp-isolerad ledare från 1940-talet?zephir skrev:
Och inte installerade man med klenare SP-rör än något motsvarande dagens 16mm-VP?
Problemet är inte att dra i det nya utan att dra ur det gammla!
Brukar ibland sätta sig utav h-vete!
Drar man av tråden är man ju rökt!
Får man bara ur det gammal utan att det blir kvar nåt så knyter man ju i FK:n i tyg/tjärtråden så gör man hela omdragninen i samma veva.
Brukar ibland sätta sig utav h-vete!
Drar man av tråden är man ju rökt!
Får man bara ur det gammal utan att det blir kvar nåt så knyter man ju i FK:n i tyg/tjärtråden så gör man hela omdragninen i samma veva.
Explorer,
Jag har dragit om elen i 3 lägenheter (sekelskifte) och ett hus(1936) , jag har aldrig klarat att dra om i defintliga rör utan man måste fram med fräs och såg. Rören har ofta rört på sig och det gör det omöjligt att dra om tråden.
Man vill ju troligen ha några fler uttag än innan och då har man inget val.
Sorry
Robert
Jag har dragit om elen i 3 lägenheter (sekelskifte) och ett hus(1936) , jag har aldrig klarat att dra om i defintliga rör utan man måste fram med fräs och såg. Rören har ofta rört på sig och det gör det omöjligt att dra om tråden.
Man vill ju troligen ha några fler uttag än innan och då har man inget val.
Sorry
Robert
Liknande trådar
-
Hur gör man bäst när man skall dra upp en elledning genom trossbottnen
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur dra laddkabel genom yttervägg
El -
Vad är det som drar el??
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hjälp! Omdragning av begränsningskabel!
Robotgräsklippare -