Hej igen, har funderingar kring rören ( vet att förmodligen allt i hela huset ska bytas - Rivas ut och saneras men det är inte det jag vill höra nu)
Funderar på om man själv kan dra kopparrör från dessa äldre rör - vill att rören ska gå närmare golvet och inte mitt på väggen.

1. Funderar på om man som enligt bild 1 skulle kunna sätta en koppling där till nya rör? Vilken koppling bör jag isåfall ha som bygger ihop dom gamla rören med dom nya?

2. Kranarna på bild 2 och 3 vill jag ta bort, då är det väl bara att strunta i att dra uttag där? Eller bör jag sätta dit någon annan typ av uttag? Typ nån förgrening eller dylikt (vet ibte om det heter förgrening )

4 ska installera ett badkar (badkaret kommer ha - egen dusch - så måste ha kvar ett duschuttag här, men då kan jag väl bara fästa ett modernare?
Behövs kranen bredvid eller bör jag sätta en Annan typ av kran eller skulle jag kunna ha en ballofix där?

ÄR det - svårt - att jobba med kopparrör? Är det vinkelslip man använder då man kapar till önskad längd?

Tack på förhand ❤️

• En inomhusbild som visar äldre vita rör längs en vägg med frågetecken och text som antyder frågor om installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två bilder på äldre rörinstallationer i ett hus, en bild visar en kran och den andra rör dragna längs en vägg.
    Skapa konto
  • Äldre duschinstallation med befintliga rör och en notering om att installera ny duschblandare och eventuellt en ballofix.
    Skapa konto
Allt går. Det är inte svårt om man kan men för en som inte vet hur man kapar ett rör är det en lång startsträcka. Been there.... Så mitt tips är: låt det som funkar vara och ordna till med den funktion du vill ha. Läs på, kolla BH och yt, låna en bok sen försöker du. Lägg upp bilder på din plan så finns det flera kunniga som kan vägleda. Inte svaret du ville ha men.

H Hammarfall skrev:
Allt går. Det är inte svårt om man kan men för en som inte vet hur man kapar ett rör är det en lång startsträcka. Been there.... Så mitt tips är: låt det som funkar vara och ordna till med den funktion du vill ha. Läs på, kolla BH och yt, låna en bok sen försöker du. Lägg upp bilder på din plan så finns det flera kunniga som kan vägleda. Inte svaret du ville ha men.
Nej alltså inget är ju svårt om man kan det, men nu ska jag ju göra om i rummet nu och alla dom här kranarna stör mitt öga lite...

Okej, om jag förstått det rätt kan man bara kapa dom befintliga rören, och det behöver inte vara vid en skarv? Så så jag kan ta en vinkelslip och kapa på önskat ställe, köpa en klämringskoppling och sätta ihop kopparrören ( som är 15mm?) ihop med dom gamla rören som är 16. Där uttagen som jag vill ha kvar sätter jag ett T-rör eller t-koppling, och sen bara drar kopparrören som mina tidigare fast längre ner på väggen? Och de uttag jag inte vill ha kvar kan jag antingen strunta i att göra uttag för eller sätta en t koppling som jag "spärrar" om jag senare i livet vill ha ett uttag där?
Har jag förstått saken rätt

Kopplingen kan vara nedanför skarven, bara du får rätt koppling. Jag vet inte vad du har för rör, @Krilleman vet säkert.

Du sätter en lämplig kulventil "ballofix"nedanför kopplingen till nya rören, det borde räcka för anläggningen. Sen kan du välja att ha t-kopplingar där du pluggar det som inte används. Glöm inte stödhylsor och fästen. Sen tycker jag personligen att 12mm räcker.

H Hammarfall skrev:
Kopplingen kan vara nedanför skarven, bara du får rätt koppling. Jag vet inte vad du har för rör, @Krilleman vet säkert.

Du sätter en lämplig kulventil "ballofix"nedanför kopplingen till nya rören, det borde räcka för anläggningen. Sen kan du välja att ha t-kopplingar där du pluggar det som inte används. Glöm inte stödhylsor och fästen. Sen tycker jag personligen att 12mm räcker.
Tyckte någon skrev 16 mm rör, okej yes det har väl bara med vattenflödet att göra? Och eftersom det bara är vatten och rören är nya och inte Igenrostade som dom gamla säkert är så borde 12 mm funka bra Fanns både "hårda" som var mer mässingfärgade och vanliga koppar ( alltså mer silvriga) på bauhaus, dom "hårda" skulle passa in bättre, antar att dom är lite svårare att jobba med? Men annars är det väl ingen skillnad? Tänkte ändå skarva ihop dom med vinkelkopplingar och inte böja till själv

• Gilla
fredrikmollden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.