Hej! Har en gammal spis som nu skall få en ersättare. Ett problem har dock uppkommit. Till nuvarande spis finns framdraget tre faser och jord men ingen nolla. Den nya spisen kräver detta. Dessutom är den säkrad med 3 x 10 A och den jag tänkt mig kräver 3 x 16 A. Mina frågor är:
Är det krångligt dvs dyrt att dra fram nolla? Ursprunglig installation gjord andra halvan av sjuttiotalet.
Är det möjligt att säkra upp? Vad krävs då av ledningar etc?

Om Du har köpt en ny spis kolla om Du inte kan byta den till en som har 400V elementspänning, då behöver Du inte en nolla.
Om Du skall säkra upp så måste det vara 2,5mm2 kabel.
Anslutningskabeln till spisen (Gummikabel) kan vara 1,5mm2

Nu är problemet det att jag vill ha en induktionsspis och jag har inte sett någon sådan som inte kräver en nolla. Om någon sett en sådan produkt är jag tacksam för tips. Alternativet till en spis är att bygga in ugn och spis i ett skåp. Även detta kräver framdragning av nolla då alla moderna ugnar och hälllar verkar gå på 230 V.
Några tips?

Instämmer med Granit99. Med lite strul går det att dra in 2,5 i samma rör som du nu har. Tänk på att när du senare kör spisen fullt har du i princip ökat lasten 6 Amp på tre faser och då kan en huvudsäkring lösa ut ifall du har tvätt/tork/bastu etc på samma. Summera tänkbara laster per fas (= rad av säkringar i gammal skruvhatts central) så ser du ifall du kommer nära servisens max. Du kan flytta om för bättre fördelning och/eller ha en lastvakt som t.ex. slår ut bastun ifall andra "viktigare" laster råkar bli påslagna. det kan vara billigare än att säkra upp då ett steg har sitt pris.

Jag har efter att ha tittat lite på kablarna misstanke om att det är 2,5 mm2 fram till spisen så det lär nog inte vara det stora problemet oavsett ovanstående eventuella problem kvarstår att nolla sannolikt måste fram. Ser inte någon annan lösning.

1,5 kvmm lite under 3 mm och 2,5 är lite över 3 mm och betydligt styvare. En elektriker sa till mig för en tid sedan att det kan vara lättare att dra in två blå 1,5 kvmm för att det är mera böjligt ifall det strular. Det är inte alls säkert att det är lättare att dra in dem med allt gammalt kvar. Jag har lyckats mycket bättre genom att dra ut allt gammalt och dra in en dragtråd, sedan packa allt nytt och dra in det tillsammans. Kanske självklart.... Lycka till!

Bara angående faserna...

Vill den nya verkligen ha 3 faser? Om inte, du kan ju alltid märka och dra om en befintlig kabel (givet area, kvalitet m.m.) från fas till nolla/jord.

Skulle du t.ex. (mot förmodan i.o.f.s.) tittat på en spis som vill ha 230 V~/XX A  men bara på en fas, så är du ju hemma om bara kabelarea/säkring uppfylls.

Mvh

/Stefan

Det sista var en tanke väl värd att tänka på. Den spis jag tittat på krävde faktiskt tre faser, 16A säkring samt nolla. Vad jag förstod arbetade den med tre sektioner a 230 V.
Tack för tipsen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.