974 läst · 3 svar
974 läst
3 svar
Dra lampkabel från befintlig takdosa till lamparmatur
Jag har en takdosa monterad nån meter från där jag vill placera min lamparmatur. Jag försöker undvika att lösa det med hjällp av kabelkanal, exponerad lamputtag osv. Min önskade lösning är att koppla kabeln i befintlig dosa med wago klämmor och sedan dra den via taket som är av gipsskivor till platsen där lamparmaturen ska monteras.
Vad jag har förstått så är det inte godkänt att dra en elkabel/lampkabel via taket utan den måste gå via en flexslang/flexrör, korrekt? Jag köpte då en Ø16 mm men insåg snabbt att den är för tjock för att dra genom röret i takdosan så jag är nu lite lost i hur detta ska göras.
Jag ser att Biltema har smalare kablar som t.ex. denna Ø11 mm men den verkar inte vara godkänt utan agerar mer en kabelkanal.
Någon med lite koll här hur jag ska lösa detta och vad jag ska använda?
Vad jag har förstått så är det inte godkänt att dra en elkabel/lampkabel via taket utan den måste gå via en flexslang/flexrör, korrekt? Jag köpte då en Ø16 mm men insåg snabbt att den är för tjock för att dra genom röret i takdosan så jag är nu lite lost i hur detta ska göras.
Jag ser att Biltema har smalare kablar som t.ex. denna Ø11 mm men den verkar inte vara godkänt utan agerar mer en kabelkanal.
Någon med lite koll här hur jag ska lösa detta och vad jag ska använda?
En kabel som är gjord för fast förläggning ska vara fast förlagd på lämpligt sätt. Det kan göras med fastsatt flexslang, kabelklammer, kanaler osv. Finns många metoder.
En lampsladd eller liknande som är gjord som anslutningsledning ska inte användas som fast förlagd kabel utan normalt hänga relativt fritt.
I detta fall låter det som du ska göra en fast installation av en belysningsarmatur från en anslutningspunkt i form av takdosa då ska en kabel för fast förläggning användas.
En lampsladd eller liknande som är gjord som anslutningsledning ska inte användas som fast förlagd kabel utan normalt hänga relativt fritt.
I detta fall låter det som du ska göra en fast installation av en belysningsarmatur från en anslutningspunkt i form av takdosa då ska en kabel för fast förläggning användas.
Är det en gammal takdosa gjord för 15rör så kan du bara fila lite runt om på flexsslangen så går den in.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 375 inlägg
Du kommer alltså åt ovansidan av dosan från vinden eller genom att lossa på en gipsskiva precis bredvid? Då har du alla möjligheter att göra detta bra genom att
- Montera en ny takdosa på nya platsen.
- Förlägga en flexslang mellan dem.
- Dra i FK.
Näst bäst är en installationskabel som t.ex EXQ eller EXLQ som läggs löst mellan dosorna. Den behöver inte läggas i flexrör och behöver inte fästas eller nåt i tak utan bara löpa mellan dosorna.
Du ska dock inte lägga en anslutniningskabel mellan dosorna, eller genom att låta den sticka ut från taket.
- Montera en ny takdosa på nya platsen.
- Förlägga en flexslang mellan dem.
- Dra i FK.
Näst bäst är en installationskabel som t.ex EXQ eller EXLQ som läggs löst mellan dosorna. Den behöver inte läggas i flexrör och behöver inte fästas eller nåt i tak utan bara löpa mellan dosorna.
Du ska dock inte lägga en anslutniningskabel mellan dosorna, eller genom att låta den sticka ut från taket.
Liknande trådar
-
Beställt 100 kvadrat trall från byggmax har jag gjort bort mig?
Altan & Uteplats -
Bevattning från dräneringsbrunn med PEM-slang?
Trädgård allmänt -
Dra nätverkskabel från 5g router till växelriktare för solpaneler
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Hur dra vatten ut på tomt från utkastare?
Vatten & Avlopp -
Drag från gamla ytterdörrar?
Fönster & Dörrar