11 687 läst · 17 svar
12k läst
17 svar
Dra fram en "nolla"
Sida 1 av 2
Jag har i mitt badrum rivit bort det gamla plåtelementet på 400v som drevs på 2 faser + jord. Nu vill jag använda den strömmen till värmegolvet och handukstorken, problemet är att nolla inte är framdragen. Kan man dra fram ett VP-rör med en nolla från ett annat uttag som inte används och köra med den?
Om det går ska jag dra fram röret separat till kopplingsdosan eller ska jag kapa det andra VP-röret där jord+fas går och gå in med en nolla där?
Om det går ska jag dra fram röret separat till kopplingsdosan eller ska jag kapa det andra VP-röret där jord+fas går och gå in med en nolla där?
Jo.. det hade ju varit optimalt. Men i det röret finns ingen "nolla" Därför måste jag in med en i det röret. Alltså måste jag ta en nolla från nåt annat ställe. T.ex det gamla uttaget till rakapparaten.
Moderator
· Stockholm
· 52 404 inlägg
Du kan inte dra en nolla från annat uttag. Av flera skäl, men framförallt så riskerar du överbelastning på den nollan.
Det normala är att du drar i 3 nya trådar i den gamla röret (ev. kan man dra i en nolla i röret utan att dra ur de gamla trådarna, men det är enklare att byta ut allihop).
En förutsättning här är nu att de gamla trådarna inte hör till en grupp med fler radiatorer på, då blir det ev. lite mer komplicerat.
Men som svar på frågan, du kan inte dra en nolla från annat håll.
Som standardfråga här nu, du har väl jordfelsbrytare? Det är obligatoriskt åtminstonde för golvvärmen.
Det normala är att du drar i 3 nya trådar i den gamla röret (ev. kan man dra i en nolla i röret utan att dra ur de gamla trådarna, men det är enklare att byta ut allihop).
En förutsättning här är nu att de gamla trådarna inte hör till en grupp med fler radiatorer på, då blir det ev. lite mer komplicerat.
Men som svar på frågan, du kan inte dra en nolla från annat håll.
Som standardfråga här nu, du har väl jordfelsbrytare? Det är obligatoriskt åtminstonde för golvvärmen.
Alternativt skrota elementgruppen och hitta en annan grupp som kan användas dvs klarar en utökning. Ev en uttags eller belysningsgrupp.
Fas och nolla måste tillhöra samma grupp så det är precis som hempularen säger inte tillåtet att koppla på sig på första bästa nolla.
Fas och nolla måste tillhöra samma grupp så det är precis som hempularen säger inte tillåtet att koppla på sig på första bästa nolla.
Kopplar du golvvärmen som är på 230V en-fas på en grupp där 400-volts radiatorer är anslutna skall du ha allpolig brytning på säkringen.
Man kan klara kravet med en jordfelsbrytare också men jag anser att man ska ha 3-polig säkring för säkerhets skull.
Man kan klara kravet med en jordfelsbrytare också men jag anser att man ska ha 3-polig säkring för säkerhets skull.
Är detta inte ett typiskt tillfälle att göra Rätt[tm] i stället för halvmesyrer? Du har ett rör som går till centralen. Komplettera med nolla eller om möjligt dra bort de gamla elementtåtarna och dra dit en egne grupp. Det senare kan kanske vara klurigt om du passerar 8 dosor på vägen...
Röret där faserna och jorden löper kommer från ett elementen i köket. Där finns en nolla som inte går med i röret som vi pratar om. Den nollan som finns i köket måste jag juh då kunna dra in i badrummet.
Ingen höjdare att blanda olika förbrukare på samma grupp. Det verkar som om du har en värmegrupp, håll den renodlad för värmen. Gör dig istället omaket att få till en egen grupp till badrummet, det tjänar du på i framtiden.sampa75 skrev:
Säkerhetsmässigt måste du få till allpolig brytning vid fel och får du ett fel på en radiator blir det strömlöst i badrummet och vice versa!
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Hade inte sampa 75 ett rakapparatuttag, det är 1,5 mm2 i uttaget, säkrat 10A. Han var inne på att sno nollan däifrån, varför inte sno fasen också, skyddsjord går att dra in också.
Att blanda 400 V och 230 blir aldrig bra.
Prototypen
Att blanda 400 V och 230 blir aldrig bra.
Prototypen
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Men som jag kommer ihåg ditt förslag skulle du bara ta nollan ur rakuttaget och fasen från gamla värmeinstallationen och det går ju inte. men om du tar både fas och nolla ur rakuttaget och drar dit en skyddsjord.
Det kanske är så att mina kollegor på forumet har lite svårt att utnyttja viss sidoinformation som t.ex. rakuttaget.
Prototypen
Det kanske är så att mina kollegor på forumet har lite svårt att utnyttja viss sidoinformation som t.ex. rakuttaget.
Prototypen
Moderator
· Stockholm
· 52 404 inlägg