Hej!
Har ett hus från 1944 och har påbörjat arbetet med att bila fram gamla gjutjärnsrör i källaren. Har kommit en bit i pannrummet och huvudledningen (tror jag att den kallas, båda toaletter och dusch rinner via denna) går strax under värmepannan (se bild). Känns sådär att bila/gräva under med risk att pannan sjunker. Vad tror ni om att låta den gamla vara och dra ett nytt till höger om denna? Bakom pannan finns tvättstuga (om man skulle dra röret rakt fram, till höger om gamla i stället för snett till vänster, så kommer det gå rakt in i tvättstugan). Tvättstugan och ett rum intill har gjutjärnsgolvbrunn och dessa tänkte jag ersätta med nya i plast. Vore tacksam för feedback
Har ett hus från 1944 och har påbörjat arbetet med att bila fram gamla gjutjärnsrör i källaren. Har kommit en bit i pannrummet och huvudledningen (tror jag att den kallas, båda toaletter och dusch rinner via denna) går strax under värmepannan (se bild). Känns sådär att bila/gräva under med risk att pannan sjunker. Vad tror ni om att låta den gamla vara och dra ett nytt till höger om denna? Bakom pannan finns tvättstuga (om man skulle dra röret rakt fram, till höger om gamla i stället för snett till vänster, så kommer det gå rakt in i tvättstugan). Tvättstugan och ett rum intill har gjutjärnsgolvbrunn och dessa tänkte jag ersätta med nya i plast. Vore tacksam för feedback
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, tack för feedback, här kommer uppdatering och ny fråga. Har hittat fram till anslutningen till kommunala, känns skönt, nu kan jag planera nya dragningen. Det är betongrör som jag tänkte skarva emot (plast mot betong), se bild. Fick diametern till ca 138,5 mm på betongröret och har sett att en av Biltemas övergångskopplingar slulle passa (svart gummi). Frågan är, är de godkända för gjutning (framgår inte på hemsidan) och är det ok att köra på en sådan eller skall jag beställa en Fernco istället?
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 10 843 inlägg
om du ändå rotar i allting, varför inte gräva upp utanför och lägga skarven utanför huset och kanske till och med lägga en spolbrunn där?
Jag gillar idén, tack! Mina betongrör i bilden har ca 97 mm innerdiameter. Jag skall använda 110-rör, så det går tyvärr inte. Eller menar du att man fimpar betongrören helt fram till "anslutningen" och för igenom där?Q quick skrev:
Bra idé, det hade varit optimalt verkligen, men det är inte tidsmässigt och praktiskt möjligt just nu, med tre små barn och allt vad det innebär. Måste få ihop avloppet snart så livet kan återgå till normalaS Stefan1972 skrev:
Bila upp så mycket du kan inomhus och kapa betongröret så långt ut du når och skarva där.
Blir väl under sulan.
Blir väl under sulan.
Haloj! En fråga, upptäckte vid närmare titt att öppningen är tillräckligt stor där betongröret går in i en annan så att säga. Om du tittar på bilden, så sitter det ju en muff längst till vänster (dvs röret med mindre diameter). Jag tänker att rimligen är det en längre sektion som går in där. Då undrar jag, är det för riskfyllt att försöka knacka loss/dra ut den, var det så du fick göra? Hoppas du fattar vad jag menar (en fråga till, får man leda alla avlopp in i samma, dvs, dusch, toa, kök, handfat?)Q quick skrev:
Logga in
Skapa konto
I mitt fall så var det gamla gjutjärns röret in stucket en liten bit och fast gjutet i betongröret. Körde försiktigt med borrhammare och huggmejsel för att få loss det. Jag hade försökt dela i den skarven du har där. Har du kommunalt så brukar det endast vara uppdelat mellan avlopp och dagvatten. Så vatten ifrån dränering och hängrännor går i ett eget rör för dagvatten och resterande ifrån toa, tvätt, dusch och disk i avloppet.
Redigerat: