Hej!
Har ett hus från 1944 och har påbörjat arbetet med att bila fram gamla gjutjärnsrör i källaren. Har kommit en bit i pannrummet och huvudledningen (tror jag att den kallas, båda toaletter och dusch rinner via denna) går strax under värmepannan (se bild). Känns sådär att bila/gräva under med risk att pannan sjunker. Vad tror ni om att låta den gamla vara och dra ett nytt till höger om denna? Bakom pannan finns tvättstuga (om man skulle dra röret rakt fram, till höger om gamla i stället för snett till vänster, så kommer det gå rakt in i tvättstugan). Tvättstugan och ett rum intill har gjutjärnsgolvbrunn och dessa tänkte jag ersätta med nya i plast. Vore tacksam för feedback
Uppbruten källargolv i ett pannrum med synliga gamla gjutjärnsrör, verktyg och en grön värmepanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sträckningen av det nya avloppet spelar mindre roll. Viktigare är att det ansluter till samtliga befintliga punkter och att fallet är rätt.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Sträckningen av det nya avloppet spelar mindre roll. Viktigare är att det ansluter till samtliga befintliga punkter och att fallet är rätt.
Ok! Tack för snabbt svar, låter rimligt. Är det lönt attt kapa och ta bort gamla eller borde jag bara lämna det?

• Gilla
/nenne
  • Laddar…
B
Jag gjorde så på delar av mitt hus när vi böt avlopp. Nya behov innebar att jag inte böt 1:1 utan på vissa ställen drog fram avloppet på nya ställen.

Jag ser inget problem med att göra som du tänker.

• Gilla
Hackson
  • Laddar…
H Hackson skrev:
Ok! Tack för snabbt svar, låter rimligt. Är det lönt attt kapa och ta bort gamla eller borde jag bara lämna det?
Det gamla kan ligga kvar tänker jag. Se bara till att du är säker på att det bara är ett ”dött rör” utan anslutning till något.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Ok, tack för feedback, här kommer uppdatering och ny fråga. Har hittat fram till anslutningen till kommunala, känns skönt, nu kan jag planera nya dragningen. Det är betongrör som jag tänkte skarva emot (plast mot betong), se bild. Fick diametern till ca 138,5 mm på betongröret och har sett att en av Biltemas övergångskopplingar slulle passa (svart gummi). Frågan är, är de godkända för gjutning (framgår inte på hemsidan) och är det ok att köra på en sådan eller skall jag beställa en Fernco istället?
Betongrör som sticker upp ur marken i en grushåla bredvid kopparledning och arbetshandske, under husrenovering.
Skapa konto

Redigerat:
om du ändå rotar i allting, varför inte gräva upp utanför och lägga skarven utanför huset och kanske till och med lägga en spolbrunn där?

• Gilla
Erik Salhammar och 4 till
  • Laddar…
Precis, få skarven utanför.

• Gilla
Hackson
  • Laddar…
När jag bytte skickade jag i ett nytt tvåmetersrör i det gamla betongröret så det slutar en bit utanför huset. Så den dagen det är dax att byta sista biten ut till gatan så räcker det att gräva upp på utsidan.

• Gilla
Nyblivenhusägare123 och 2 till
  • Laddar…
Q quick skrev:
När jag bytte skickade jag i ett nytt tvåmetersrör i det gamla betongröret så det slutar en bit utanför huset. Så den dagen det är dax att byta sista biten ut till gatan så räcker det att gräva upp på utsidan.
Jag gillar idén, tack! Mina betongrör i bilden har ca 97 mm innerdiameter. Jag skall använda 110-rör, så det går tyvärr inte. Eller menar du att man fimpar betongrören helt fram till "anslutningen" och för igenom där?

S Stefan1972 skrev:
om du ändå rotar i allting, varför inte gräva upp utanför och lägga skarven utanför huset och kanske till och med lägga en spolbrunn där?
Bra idé, det hade varit optimalt verkligen, men det är inte tidsmässigt och praktiskt möjligt just nu, med tre små barn och allt vad det innebär. Måste få ihop avloppet snart så livet kan återgå till normala :D

I mitt fall så var betongröret betydligt grövre. Så var bara att sticka in 2m 110mm rör. I ditt fall blir det ju då lite knepigare utan att gräva på en gång.
110 mm orange plaströr infört i ett större betongrör i en grävd grop omgärdad av betongblock.
Skapa konto

• Gilla
Hackson
  • Laddar…
Bila upp så mycket du kan inomhus och kapa betongröret så långt ut du når och skarva där.
Blir väl under sulan.

• Gilla
Hackson
  • Laddar…
Q quick skrev:
I mitt fall så var betongröret betydligt grövre. Så var bara att sticka in 2m 110mm rör. I ditt fall blir det ju då lite knepigare utan att gräva på en gång.
[bild]
Haloj! En fråga, upptäckte vid närmare titt att öppningen är tillräckligt stor där betongröret går in i en annan så att säga. Om du tittar på bilden, så sitter det ju en muff längst till vänster (dvs röret med mindre diameter). Jag tänker att rimligen är det en längre sektion som går in där. Då undrar jag, är det för riskfyllt att försöka knacka loss/dra ut den, var det så du fick göra? Hoppas du fattar vad jag menar :D (en fråga till, får man leda alla avlopp in i samma, dvs, dusch, toa, kök, handfat?)
Översikt av betongrör och en muff som går in i varandra bland grus och bruten betong, synlig vid en grävning.
Skapa konto

I mitt fall så var det gamla gjutjärns röret in stucket en liten bit och fast gjutet i betongröret. Körde försiktigt med borrhammare och huggmejsel för att få loss det. Jag hade försökt dela i den skarven du har där. Har du kommunalt så brukar det endast vara uppdelat mellan avlopp och dagvatten. Så vatten ifrån dränering och hängrännor går i ett eget rör för dagvatten och resterande ifrån toa, tvätt, dusch och disk i avloppet.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.