20 175 läst · 31 svar
20k läst
31 svar
Dra elkabel och nätverk i Flexrör i samma markrör?
Jag vet att det finns liknande trådar på forumet och det brukar stupa på att nätverkskabeln inte har 750V-isolering som yttersta skydd.
Men om man drar in ett Flexrör i det gula markröret dvs rör-i-rör, räknas det som fullgod isolering då för nätverkskabeln? Flexröret skyddar vid ingjutning men den har kanske ingen elektrisk klassning?
Men om man drar in ett Flexrör i det gula markröret dvs rör-i-rör, räknas det som fullgod isolering då för nätverkskabeln? Flexröret skyddar vid ingjutning men den har kanske ingen elektrisk klassning?
Medlem
· Södermanland
· 611 inlägg
Det är skillnad på ledning och kabel. Om du drar en kabel, med ledare som har ett skyddande hölje och sen ytterligare ett skyddande hölje utanpå detta, så behöver du inte ta hänsyn till högsta förekommande spänning. Och både elkabeln och datakabeln är ju dubbelisolerade.folkeorg skrev:Jag vet att det finns liknande trådar på forumet och det brukar stupa på att nätverkskabeln inte har 750V-isolering som yttersta skydd.
Men om du drar enkelisolerade ledningar, som till exempel FK, då måste du lägga dessa i en isolerande slang eller rör så att det blir dubbelisolerat. Och även se till att alla ledningarna inuti slangen eller röret klarar högsta förekommande spänning.
Drar du en kraftkabel samt en nätverkskabel avsedd för mark så kan de bo i samma rör utan problem.
Är nätverkskabeln oskärmad kan störningar uppstå, men i detta fall antar jag att vi pratar hemmamiljö osv och då är sådant försumbart.
Är nätverkskabeln oskärmad kan störningar uppstå, men i detta fall antar jag att vi pratar hemmamiljö osv och då är sådant försumbart.
Tanken var att dra N1XV samt ett gult 50mm markrör och i markröret dra flexrör för vanlig nätverkskabel, dels för att fysiskt skilja nätverkskabel från ev. framtida kraftkabel som efterdras i markröret (men det kanske inte behövs?), dels för att kunna dra vanlig nätverkskabel (billigare).
Men om jag drar nätverkskabel i markröret utan extra flexrör, varför då dra markversionen och inte vanlig? Kabeln utsätts ju inte för fysisk åverkan eller belastning utan möjligen fukt.
N1XV kommer ligga parallellt med markröret så ev. störningar uppstår nog oavsett. Snarare kan väl skärmas kabel "ta med sig" störningen om den inte jordas rät (dvs bara i ena änden). Sträckan är ca 50m så det är precis på gränsen till vad ethernet klarar av (lär inte få full fart på den kabeln).
Men om jag drar nätverkskabel i markröret utan extra flexrör, varför då dra markversionen och inte vanlig? Kabeln utsätts ju inte för fysisk åverkan eller belastning utan möjligen fukt.
N1XV kommer ligga parallellt med markröret så ev. störningar uppstår nog oavsett. Snarare kan väl skärmas kabel "ta med sig" störningen om den inte jordas rät (dvs bara i ena änden). Sträckan är ca 50m så det är precis på gränsen till vad ethernet klarar av (lär inte få full fart på den kabeln).
folkeorg skrev:Tanken var att dra N1XV samt ett gult 50mm markrör och i markröret dra flexrör för vanlig nätverkskabel, dels för att fysiskt skilja nätverkskabel från ev. framtida kraftkabel som efterdras i markröret (men det kanske inte behövs?), dels för att kunna dra vanlig nätverkskabel (billigare).
90m fast länk räknar man på, eller 100m totallängd, för gigabit ethernet över cat 5e- eller cat 6-kabel.
Eller ska du köra 10G över Cat 6?
Jag drog en N1XV och denna kabel i samma gula kabelskyddsrör förra året.
http://www.amazon.co.uk/dp/B00EOTHDWQ/ref=pe_385721_37038051_TE_dp_1
Nu är det dessutom rea på kabeln.
http://www.amazon.co.uk/dp/B00EOTHDWQ/ref=pe_385721_37038051_TE_dp_1
Nu är det dessutom rea på kabeln.
Jag använder nätverkskabel med ett hårdare svart hölje samt gelfylld (flooded) som klarar sig väldigt bra i mark men den är kladdig när man ska koppla.
Använder den till passersystem och den går även att lägga direkt i mark utan rör, den går även att sänka i vatten om så önskas.
Gelfyllda (flooded) nätverkskablar föredrar jag alltid utomhus då det klarar fukt och kyla enormt bra och den är inte speciellt dyr och man slipper ärgad koppar som det annars lätt blir.
Välj en flooded nätverkskabel även om du lägger den i rör.
Använder den till passersystem och den går även att lägga direkt i mark utan rör, den går även att sänka i vatten om så önskas.
Gelfyllda (flooded) nätverkskablar föredrar jag alltid utomhus då det klarar fukt och kyla enormt bra och den är inte speciellt dyr och man slipper ärgad koppar som det annars lätt blir.
Välj en flooded nätverkskabel även om du lägger den i rör.
Hej! Ursäkta trådlyft men det här var tråden som dök upp först när jag googlade så det kanske är fler som hamnar här.
Vi grävde just i trädgården och lade ett gult 50 mm kabelskyddsrör till uterummet. Jag sa sen till elektrikern att jag läst att man kunde dra elkabel och nätverkskabel i samma rör, men han menade att man inte fick det enligt hans branchregler, oavsett hur isolerad kabeln är eller vilken kabeltyp det är (jag föreslog N1XV efter denna forumtråd). Han menade dock att det inte beror på elkabeln utan att nätverkskabeln inte är isolerad.
Det slutade med att han drog en ”Araflex RV-K 5g6” till centralen i uterummet.
Har elektrikern fel? Tänkte att jag skulle köpa en sån där flooded-nätverkskabel enligt tips i den här tråden. Får/kan jag dra den i samma rör eller måste jag lägga ännu ett rör? Finns ju ingen dragtråd i röret längre, så det är kanske främst en teoretisk fråga.
Vi grävde just i trädgården och lade ett gult 50 mm kabelskyddsrör till uterummet. Jag sa sen till elektrikern att jag läst att man kunde dra elkabel och nätverkskabel i samma rör, men han menade att man inte fick det enligt hans branchregler, oavsett hur isolerad kabeln är eller vilken kabeltyp det är (jag föreslog N1XV efter denna forumtråd). Han menade dock att det inte beror på elkabeln utan att nätverkskabeln inte är isolerad.
Har elektrikern fel? Tänkte att jag skulle köpa en sån där flooded-nätverkskabel enligt tips i den här tråden. Får/kan jag dra den i samma rör eller måste jag lägga ännu ett rör? Finns ju ingen dragtråd i röret längre, så det är kanske främst en teoretisk fråga.
Han har rätt. Dock kan man dra en nätverkskabel i samma rör som en elkabel men bara om nätverkskabeln är godkänd för i detta fallet 400V + men såna nätverkskablar finns inte.Klaugust skrev:Hej! Ursäkta trådlyft men det här var tråden som dök upp först när jag googlade så det kanske är fler som hamnar här.
Nej, det är trams. Om så skulle vara fallet skulle man inte kunna samförlägga nätverk och el på en kabelstege heller. Elkabeln är fullt isolerad och man kan lägga vad som helst bredvid ur elektrisk synvinkel.
Den förklaring jag har sett här på forumet och som jag i någon mån kan förstå är risken som kan uppstå om man gräver och sätter spaden genom elkabeln och nätverkskabeln samtidigt. Då skulle man teoretiskt kunna spänningssätta nätverksutrustningen på ett farligt sätt.
Den förklaring jag har sett här på forumet och som jag i någon mån kan förstå är risken som kan uppstå om man gräver och sätter spaden genom elkabeln och nätverkskabeln samtidigt. Då skulle man teoretiskt kunna spänningssätta nätverksutrustningen på ett farligt sätt.
Nej det är inte trams. Det är så reglerna är bara.tommib skrev:Nej, det är trams. Om så skulle vara fallet skulle man inte kunna samförlägga nätverk och el på en kabelstege heller. Elkabeln är fullt isolerad och man kan lägga vad som helst bredvid ur elektrisk synvinkel.
Man kör lågspänningsrännor på kabelstegar eller så placerar man nätverkskablar en bit ifrån elkablar om ingen ränna finns. Sen är det ju en viss skillnad på rör i mark och kabelstege.