8 882 läst · 30 svar
9k läst
30 svar
Dra el utan att koppla in?
Sida 1 av 3
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Regelverket säger att du inte får göra installationen själv.
Men har du bra kontakt med en elektriker så kanske han tillåter att du spikar kabel och han kopplar in.
Men har du bra kontakt med en elektriker så kanske han tillåter att du spikar kabel och han kopplar in.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 452 inlägg
Eftersom TS frågade vad regelverket sa så visste han nog inte att han var en "fuskare". Inget ont i frågan tycker jag.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 893 inlägg
Dito på den, och dessutom verkar ju TS inte ens gjort jobbet ännu, han frågar ju om han får, inte om han fick (så på sin höjd riskerade TS att bli en "fuskare").Bo.Siltberg skrev:
Ärligt fattar jag inte alls elmonts inställning denna gång, så till TS: ta inte åt dig, och hoppas det blir ett fint förråd (inklusive elen)!
/U
Med fuska inom citationstecken menar jag utföra arbete som TS inte har laglig rätt att utföra. Tex att spika kabel på väggen, om den kabeln är tänkt att användas i en starkströmsanläggning. Samt att det kan vara svårt att få en behörig att i efterhand "godkänna" arbetet, nått som den behörige inte har rätt att göra enligt reglerna.
Och frågan kvarstår vem är så girig och korkad att han är villig att ta riskerna genom att ta ansvar för det som någon annan utfört, för en ersättning på några hundralappar??
Och frågan kvarstår vem är så girig och korkad att han är villig att ta riskerna genom att ta ansvar för det som någon annan utfört, för en ersättning på några hundralappar??
Nja, det finns mig veterligen inga regler (förutom företagens/branschens interna möjligtvis) som förbjuder en behörig att godkänna och ta på sig ansvaret för t ex en befintlig kabeldragning gjord av någon någongång, som är hur besiktnings- och kontrollerbar som helst. Att det sedan - helt naturligt - kan finnas ett motstånd att göra det är en helt annan sak.elmont skrev:
Sedan är det inte så enkelt i praktiken att elfirman eller den behörige tar över "ansvaret". Fastighetsägaren har nämligen fortfarande det yttersta ansvaret för elanläggningen på fastigheten, även om denne i praktiken inte får pilla på den och är helt utlämnad åt vad en (förhoppningsvis) kunnig elektriker säger/tycker/gör. Händer något är det fastighetsägaren som står där med skägget i brevlådan i alla fall. Denne kan sedan visserligen gå på elektrikerfirman, men de kan enkelt säga - "sååååå såg det inte ut när vi lämnade det. Här har varit "någon annan" och pillat". Sedan är det upp till fastighetsägaren att bevisa att så inte var fallet.
Det är en spännande konstruktion av befogenheter och ansvar. Men det är en annan diskussion....
Fast skall man vara krass så får ju egentligen inte elektriker heller godkänna jobbet enl reglerna. Utan det är den behöriga på elfirman som godkänner elektrikerns arbete.
Jag förstår inte varför en elektriker skulle neka en person att förbereda jobbet för honom, särskilt en utvändig installation. Förutom möjligheten att fakturera några extra tusenlappar då. Att dra el fram till ett förråd, samt förbereda jobbet lär kosta markant mer än ett "par hundralappar"
Jag förstår inte varför en elektriker skulle neka en person att förbereda jobbet för honom, särskilt en utvändig installation. Förutom möjligheten att fakturera några extra tusenlappar då. Att dra el fram till ett förråd, samt förbereda jobbet lär kosta markant mer än ett "par hundralappar"
Om vi vänder på frågan, vad har jag som elfirma för vinst att göra på att "godkänna" ett arbete som någon annan utfört. Möjligen kan jag tänka mig ett "sammarbete" där jag på förhand tillsammans med kunden delegerar vissa arbetsuppgifter. Men aldrig att i efterhand "godkänna" nått hempul för att kunna fakturera några hundralappar.
Exakt, om man inte är överens med elektrikern innan man "hjälper till" med rördragning m.m. är ju risken stor att ingen vill ta ansvar för installationen. Men om vi går strikt på vad regelboken säger så är väl inte heller denna typ av delegering tillåten? Vill minnas att elektrikern endast får delegera till annan anställd i samma företag?