Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej!

Har byggt om ett förråd.
Undrar om jag får dra el själv, lampa och några vägguttag.
För att sen ringa en elektriker och koppla in det i proppskåpet??

Vad säger regelverket??

ullberg
Nej, det får du inte, såväl förläggning av rör/slang och kabel som inkoppling av densamma är behörighetskrävande.

Regelverket säger att du inte får göra installationen själv.
Men har du bra kontakt med en elektriker så kanske han tillåter att du spikar kabel och han kopplar in.

Och vilken elektriker tror du vill ta ansvaret för det jobb du "fuskat till" för att slippa betala elektrikern? Knappast någon någorlunda seriös vill ta ansvaret för någon annans arbete för några hundringar.

Eftersom TS frågade vad regelverket sa så visste han nog inte att han var en "fuskare". Inget ont i frågan tycker jag.

• Gilla
Sir Duke och 4 till
  • Laddar…
ullberg
Bo.Siltberg skrev:
Eftersom TS frågade vad regelverket sa så visste han nog inte att han var en "fuskare". Inget ont i frågan tycker jag.
Dito på den, och dessutom verkar ju TS inte ens gjort jobbet ännu, han frågar ju om han får, inte om han fick (så på sin höjd riskerade TS att bli en "fuskare").

Ärligt fattar jag inte alls elmonts inställning denna gång, så till TS: ta inte åt dig, och hoppas det blir ett fint förråd (inklusive elen)!

/U

Kommer dra elen synligt, dvs inga rör eller slangar... Får helt enkelt ringa elkillen och se vad han säger.
Kanske isf kan fp köpa material själv... Brukar kunna bli billigare...

elmont skrev:
Och vilken elektriker tror du vill ta ansvaret för det jobb du "fuskat till" för att slippa betala elektrikern? Knappast någon någorlunda seriös vill ta ansvaret för någon annans arbete för några hundringar.
Är det fusk att spika kabel på väggen?

Ja, men en härva förlängingssladdar på golvet är lagligt. :confused:

Med fuska inom citationstecken menar jag utföra arbete som TS inte har laglig rätt att utföra. Tex att spika kabel på väggen, om den kabeln är tänkt att användas i en starkströmsanläggning. Samt att det kan vara svårt att få en behörig att i efterhand "godkänna" arbetet, nått som den behörige inte har rätt att göra enligt reglerna.
Och frågan kvarstår vem är så girig och korkad att han är villig att ta riskerna genom att ta ansvar för det som någon annan utfört, för en ersättning på några hundralappar??

Nä. Elektrikern tar säkert med sig kvalitets produkter som du får garanti på...
grubblare skrev:
Kommer dra elen synligt, dvs inga rör eller slangar... Får helt enkelt ringa elkillen och se vad han säger.
Kanske isf kan fp köpa material själv... Brukar kunna bli billigare...

elmont skrev:
Samt att det kan vara svårt att få en behörig att i efterhand "godkänna" arbetet, nått som den behörige inte har rätt att göra enligt reglerna.
Nja, det finns mig veterligen inga regler (förutom företagens/branschens interna möjligtvis) som förbjuder en behörig att godkänna och ta på sig ansvaret för t ex en befintlig kabeldragning gjord av någon någongång, som är hur besiktnings- och kontrollerbar som helst. Att det sedan - helt naturligt - kan finnas ett motstånd att göra det är en helt annan sak.

Sedan är det inte så enkelt i praktiken att elfirman eller den behörige tar över "ansvaret". Fastighetsägaren har nämligen fortfarande det yttersta ansvaret för elanläggningen på fastigheten, även om denne i praktiken inte får pilla på den och är helt utlämnad åt vad en (förhoppningsvis) kunnig elektriker säger/tycker/gör. Händer något är det fastighetsägaren som står där med skägget i brevlådan i alla fall. Denne kan sedan visserligen gå på elektrikerfirman, men de kan enkelt säga - "sååååå såg det inte ut när vi lämnade det. Här har varit "någon annan" och pillat". Sedan är det upp till fastighetsägaren att bevisa att så inte var fallet.
Det är en spännande konstruktion av befogenheter och ansvar. Men det är en annan diskussion....;)

• Gilla
sebsv211 och 1 till
  • Laddar…
Fast skall man vara krass så får ju egentligen inte elektriker heller godkänna jobbet enl reglerna. Utan det är den behöriga på elfirman som godkänner elektrikerns arbete.

Jag förstår inte varför en elektriker skulle neka en person att förbereda jobbet för honom, särskilt en utvändig installation. Förutom möjligheten att fakturera några extra tusenlappar då. Att dra el fram till ett förråd, samt förbereda jobbet lär kosta markant mer än ett "par hundralappar"

Om vi vänder på frågan, vad har jag som elfirma för vinst att göra på att "godkänna" ett arbete som någon annan utfört. Möjligen kan jag tänka mig ett "sammarbete" där jag på förhand tillsammans med kunden delegerar vissa arbetsuppgifter. Men aldrig att i efterhand "godkänna" nått hempul för att kunna fakturera några hundralappar.

C
Exakt, om man inte är överens med elektrikern innan man "hjälper till" med rördragning m.m. är ju risken stor att ingen vill ta ansvar för installationen. Men om vi går strikt på vad regelboken säger så är väl inte heller denna typ av delegering tillåten? Vill minnas att elektrikern endast får delegera till annan anställd i samma företag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.