Vi har problem med fukt i krypgrunden och ska åtgärda detta. Vad jag och sambon tvistar om är hur vi ska lösa elförsörjningen till krypgrunden. Givetvis ska en elektriker utföra elinstallationer, men hur kan det se ut? Någon som har ett bra förslag?
 
Just nu: En elsladd från uteplatsen.
Kommande: Ett dubbeluttag med plats till avfuktaren + övrig tillfällig utrustning t.ex borrmaskin mm. Jag har satt upp fyra 20kronors lampor från jula så nu är det rejält med ljus och man slipper släpa med sig sladdlampa mm. Kommer att lägga ut plast i krypgrunden så man kommer att tillbringa ett par timmar där nere då.
Allt kopplas på samma fas men vill man vara rejält seriös kopplar man ljuset på separat säkring. Man kan ju sätta tändvredet uppe i huset t.ex
 
Hjälp en stackars okunnig...hur får du elen till krypgrunden? Elsladden från uteplatsen förstår jag men sen?
 
Vi hade också en förlängningskabel från ett utomhusuttag från början som jag drog in under en balk. I och med att vi skulle sälja huset så tillkalldes elektriker, vilket var lättare sagt än gjort. Elektrikern kom med en überlång borr med tillika überlång förlängare för att borra sig igenom golvet. Tursamt nog så fanns det redan ett tomt elrör precis bakom centralen som gick rakt ner i grunden och även en ledig säkring.  Vi satte ett dubbeluttag precis bredvid avfuktaren.

Vad är det som ni egentligen funderar över?

/Uffe
 
Min sambo vill borra ett håll i klädkammaren eftersom där finns ett ledigt uttag, jordat. Själv tycker jag det verkar amatörmässigt. Därför vill vi gärna veta hur andra har gjort.
 
Jag håller med dig, det verkar ganska provisoriskt. Varför inte göra en riktig fast installation med egen säkring i centralen. Elgubbarna fixar det snabbt. Kostade mig ca 1800 kr. Märkligt att ha snyggare installation i krypgrunden än i garaget ;-)

Med tanke på att avfuktaren kostade ca 14000kr och 80 mm spirorör var dyrare än guld så kändes 1800 kr som en mindre kostnad. (upptäckte idag att det faktiskt bara är ett vinterdäck)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.