Hej
Kan kan dra el från denna strömbrytare till ett uttag? Utanpåliggande uttag. Se bild
Strömbrytare med borttagen frontpanel, visa ledningar och elektriska kopplingar, hål i väggen synligt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av en strömbrytare med synlig koppling i en vägg, hålls av en hand, använd för diskussion om elinstallation till uttag.
Skapa konto

Nej.
Finns det fler trådar i dosan kan det gå, men det syns inte på bilderna.

Jag tror inte det för du saknar förmodligen nolla.

Det går men du behöver komplettera med mer kablar först (om det är möjligt). Just nu finns det bara fas och tändtråd i dosan. Du behöver minst en nolla och kanske även jord beroende på om det är jordade uttag i rummet där du vill montera det nya uttaget.

Kan även krävas jord.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Nej.
Finns det fler trådar i dosan kan det gå, men det syns inte på bilderna.
Ej, finns tyvärr inte fler trådar. Då kanske alternativet är att dra från
D Dennis86s skrev:
Hej
Kan kan dra el från denna strömbrytare till ett uttag? Utanpåliggande uttag. Se bild
[bild][bild]
Jag förstår
Kanske enklare att dra från ett befintligt uttag, se bild. Kan jag dra kabel till två nya uttag från detta? Ett åt vardera håll?

Elektrisk väggkontakt monterad utan skyddsplatta, synligt innanför vägg, potential för kablage till nya elektriska uttag.
Skapa konto
Närbild av en elektrisk väggkontakt med kablar synliga. En hand håller uttaget bredvid ett hål i väggen.
Skapa konto

Om du måste fråga, bör du låta bli att skruva el.
Enkla svaret är nej. Du har bara Fas som byter namn till Tändtråd efter brytaren.
Vid lampan som brytaren är för finns Nolla.
——
Uppe vid lampan tvinnar man på 2 kablar. En ljusblå och i annan färg, inte brun. Blå eller gul/grön. Orange är lämplig på tändtråden som du släppt från lampan.
Så drar du i tändtråden vid brytaren. Det brukar löpa lätt när kablar är installerade i rör.
Nu har du fått en ny tändtråd och en nolla.
Skarva på trådarna uppe vid lampan och byt tändtråden i brytaren.
——
Men är du inte säker på vad du håller på med ska du låta bli. Dessutom räknas detta som något en legitimerad elektriker ska göra.

D Dennis86s skrev:
Ej, finns tyvärr inte fler trådar. Då kanske alternativet är att dra från

Jag förstår
Kanske enklare att dra från ett befintligt uttag, se bild. Kan jag dra kabel till två nya uttag från detta? Ett åt vardera håll?

[bild][bild]
Detta verkar ha allt som behövs 😊👍

J Jonas928 skrev:
legitimerad elektriker
En vad för något?😂

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Och vi har svarat ts i den andra tråden hur man kopplar från befintligt vägguttag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.