Hej!

Håller på att byta golv i ett rum med bröstpanel på väggarna. Panelen har stått ovanpå sockeln som nu är bortriven och jag måste därför jämna till väggen under panelen för att fästa den nya sockeln som inte har samma mått. Vi ska också byta foder i samma veva och måtten stämmer inte där heller så detta måste lösas på något vänster.

Tanken slog mig då att det kanske är mer värt att riva den gamla bröstpanelen och sätta upp en ny med rätt mått mot golvet och som funkar med nya foder. Samtidigt har jag en idé om att jag kan sätta panelen med en distans mot väggen för att kunna göra något åt de knasiga eldragningarna i den gamla 40-tals lägenheten och få fler uttag i rummet. Jag tänker alltså att jag kan dra kabeln dolt bakom panelen.

Är det någon som har erfarenhet av liknande projekt eller argument för eller emot en sådan lösning? Jag räknar med att panelen skulle bygga totalt ca 30 mm från originalväggen i så fall. Kan det se knasigt ut? Och hur gör man med foder runt fönster och dörrar? Alla tips och råd är välkomna.

Vägg med bröstpanel ovanpå bortriven sockel, oslipad vägg och elektrisk uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller upp en ny sockel mot en bröstpanel och gammal sockel för att jämföra måtten i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto
Hörnet av ett rum med bröstpanel och ojämnheter under en vit eluttag och ved sidan om en dörrkarm.
Skapa konto
Visa bilaga 290020 Bröstpanel och golvsockel i rum med synlig ojämn vägg där gammal sockel tagits bort.
Skapa konto

Åsa Lund
Sätt hög och rejäl sockel istället. Ev köpa hög hyvlad bräda och hyra handöverfräs för att få till en fin profil. Under befintligt foder sätter du fodersockel (googla). Platsmåla alltihop så ser det bra ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.