I sommar ska jag försöka dra avlopp från ett attefallshus till vår septitank/kvarn. Idag är stamfastigheten inkopplad på hålet inringat i gult men så såg jag att vår tank har fler anslutningspunkter så jag tänkte att man kanske ska använda någon av de två hålen markerat i rött.
Det rör sig om en sträcka på 22 meter, i princip raksträcka i gräsmatta. Det första hålet ligger på ca 50cm djup och den lägre på kanske 150cm djup.

Frågor:
Vilken rördimension ska man köra på?
Är det enbart det lägre hålet jag kan köra på?
I vilken ände börjar man lägga röret? Från attefallshuset eller från tanken?
Hur skjuter jag på den sista biten av rör på tanken, sätter man en påskjutsmuff på tanken och sen ett rör?
tack!
En person mäter djupet på en septitank med ett måttband, fokus på tanköppningen och måttbandet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt över en septiktank med inringade anslutningspunkter och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av septitank med ett användt avloppshål markerat i gult och två tillgängliga markerade i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hyr en minigrävare, 1 tusenlapp ca och 1 dag senare är det klart. 110 rör, väg av fallet med lecakulor. (behövs bara 2-3 säckar). Om du inte bor i Norrland så hade jag tagit något av de övre hålen. Man kan lägga en rand frigolit över röret hela vägen om du är orolig för tjäle.
 
  • Gilla
leffeisala
  • Laddar…
Avloppet används bara under sommarhalvåret.
Tyvärr är minigrävare inte tillgänglig på ön så de måste bli spade.
Det övre hålet har mindre diameter än det där nere, det övre är kanske 11cm medan där nere mycket större
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Det ser ut som om det är en Flygt compit 900 pumpstation. Det bör finnas ritning över hur den är utformad på https://www.xylem.com/sv-se/

Då du ska gräva för hand, gräv ner den så pass djupt som du orkar och det krävs för att du ska få fall, sedan vinklar du ner den precis innan pumpstationen om det behövs. För att ansluta den till något av de andra hålen behöver du kapa upp och sedan montera en skarvmuff. Troligtvis är den 110 eller 160mm.

Lättast är att montera en skjutmuff någon meter ifrån tanken för att koppla ihop ledningarna. Vilket håll du börjar grävs ifrån spelar inte så stor roll, men vänta med att återfylla tills du har fått ihop hela ledningen, då är det lättare att korrigera om det skulle bli fel.
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 2 till
  • Laddar…
Kanon tack!
 
En följdfråga dock. Hur blir det med sådant man spolar ned, om de ska färdas 22m relativt plant, stannar de inte då på vägen och ligger kvar i röret och stockar sig?
 
  • Gilla
leffeisala
  • Laddar…
Om du har minst 1cm fall per meter är det inget problem
 
  • Gilla
Bengt-54 och 2 till
  • Laddar…
Ok
 
  • Gilla
Manjiter
  • Laddar…
En följdfråga, vilken diameter ska man ha på avloppsrör från handfat och toalett?
Röret som ska gå 22m till avloppstanken, vilken dimension?

ser att det finns orange och grå rör, vad är skillnaden?
 
R Rolle85 skrev:
En följdfråga, vilken diameter ska man ha på avloppsrör från handfat och toalett?
Röret som ska gå 22m till avloppstanken, vilken dimension?

ser att det finns orange och grå rör, vad är skillnaden?
I normala fall drar man gråa 75mm i plattan till handfat och golvbrunn, 110mm från toalett. När man kommer utanför så lägger man orangea rör i marken.
 
  • Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
Är de som ligger i backen också 110mm?

vad är skillnaden på orange o grå förutom färg ?
 
De grå rören finns i olika utföranden; EN 1451B och EN 1451BD, där den senare är godkänd för ingjutning. Markrör typprovas mot EN 1401 och har bla inte samma krav på vilka temperaturer den ska tåla.

Rören i backen är normalt 110mm markavloppsrör (orange).
 
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Är de som ligger i backen också 110mm?

vad är skillnaden på orange o grå förutom färg ?
I backen finns ingen anledning att dra annat än 110mm. Det är olika materialsammansättning. Orangea rör tål inte solljus. De gråa ht-rören klarar av värme bättre, temperaturen sjunker visserligen snabbt i rören.
 
Så vad tycker ni jag ska ha? Det ska inte gjutas ner utan grävas ner i gräsmattan
 
  • Gilla
leffeisala
  • Laddar…
Markavloppsrör alla dagar i veckan.
 
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.