1 056 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Downlight spot i befintligt undertak.
Hej! Vi pratade lite hemma om att installera led spottar när vi väl flyttar. Jag har en del liggande, men är osäker på om det går att montera i ett befintligt undertak eller om det krävs att vi river ut undertak och installerar det "på nytt".
Länkar till modellen. Tack på förhand !
https://www.archiexpo.com/prod/zumtobel/product-9003-1487857.html
Har R200/R150/R100.
En ytterligare fråga så är dessa av den högre modellen, vilket avstånd krävs mellan lampan och brännbara byggnadsdelar ?
Länkar till modellen. Tack på förhand !
https://www.archiexpo.com/prod/zumtobel/product-9003-1487857.html
Har R200/R150/R100.
En ytterligare fråga så är dessa av den högre modellen, vilket avstånd krävs mellan lampan och brännbara byggnadsdelar ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 426 inlägg
Det finns inget generellt svar på din fråga utan det är individuellt för varje downlight. Det ska framgå av installationsanvisningen. Jag hittar dock ingen sådan i hastigheten på den webbsida du länkar till.
De skriver dock en sak som jag reagerar på - förinstallerade ledare till armaturen. Jag tolkar det som korta sladdstumpar som inte går att byta. Det är besvärligt att hantera vid installationen.
De skriver dock en sak som jag reagerar på - förinstallerade ledare till armaturen. Jag tolkar det som korta sladdstumpar som inte går att byta. Det är besvärligt att hantera vid installationen.
Okej. Som det blev installerat förut så var det sladdar alla lampor, men varje spot var dessutom kopplad till en dosa. Vet inte om det var för att styra allt via knapp men ha alternativet via bluetooth att aktivera olika lampor med olika kombinationer.Bo.Siltberg skrev:Det finns inget generellt svar på din fråga utan det är individuellt för varje downlight. Det ska framgå av installationsanvisningen. Jag hittar dock ingen sådan i hastigheten på den webbsida du länkar till.
Sitter på en hel del som sagt, så behöver jag riva ner undertaket kanske det är mer lönsamt än att ha ett lager liggandes till ingen nytta ☺️
Sen vet jag inte avstånd mellan bjälklag samt om där är isolerat i nuläget, men iochmed det är ett plan mellan våning 1 och 2 så antar jag att det inte är isolerat.
Får helt enkelt undersöka det efter inflytt Kan behövas en ovanliggande kåpa för brandrisken, helt beroende på. Det lönar sig nog i längden att byta ut undertak och installera spottarna. Det är gjort på ett naffs. Men sen vet man aldrig vad man finner därunder Men tacksam för svaret ! Mvh Daniel