Antag att jag lyckas övertyga vår husleverantör i det förträffliga i att låta rör/slang mynna ut upptill i fönstersmygen. Är det då tillåtet att borra upp hålet och montera en downlight däri, samt korta rör/slang så att det/den mynnar ovanför fönstersmygen? Jag har alltså inte möjlighet att sätta dit någon apparatdosa eller burk avsedd för montage av downlight, såtillvida det inte finns någon magisk burk som man kan föra upp genom ett litet hål i taket och som expanderar när man släpper den. :D

Finns det armatuter i storlek som passar en fönstersmyg och som inte kräver något säkerhetsavstånd till brännbart material i både 12- och 230-voltsutförande?

Som vanligt är det inte killen som har skrivit brevet som är med i filmen, och ja, självklart kommer en elektriker montera allt, men det är ju onödigt att koppla på charmen för att få rör/slang i fönstersmygarna om dessa inte går att använda till något vettigare än att ha som akustisk snabbtelefon.

Hej!

Inga Problem, det ska vi också göra. Välj en lampa med lagt watttal tex 10 W så behöver du inte någon infällnadsburk typ
1206, Hide-a-lite IP44
Downlight 1206, IP44, frostat glas, 20W. Levereras med ljuskälla G4/20W och 2 m kabel med amp-snabbkoppling. Halogendownlight för infällnad. Litet inbyggnadsmått endast 22mm. Lämplig för infällnad i möbler eller undertak i badrum. Matt frostat skyddsglas med bajonettfattning. IP44 infälld i tät byggnadsdel. Håltagning 58mm.

var hittar man denna förträffliga downlight?

Här hittar man sortimentet av Hide A Lites downlights. Dock har jag ingen aning om de egenskaper som jkpg_peter nämner stämmer, men det får vi väl anta att de gör.

de finns även i www.elbutik.se
Ring tillverkaren och prata med dem så får du höra..

/Peter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.