Hej!

Ja som frågan lyder, hur hade ni sett på att ta upp ett hål för takdosan inuti downlightboxen?

Anledningen är enkel, takdosan sitter i mitten av taket och vi har efter mycket överläggande kommit fram till att vi vill ha ett stycke Malmbergs MD-125 3x6w i tamburen. Och istället för att behöva öppna hela taket som är idag för att flytta dosan så tänkte jag sänka det (som jag alltid haft för avsikt), men då är frågan om dem lösningen funkat?

Mvh

Om jag förstått dig rätt blir man tvungen att först ta ner spotten för att komma åt dosan? I så fall är det väldigt svårt för någon annan att veta att det sitter en kopplingsdosa inuti en downlightbox. Låter som en dålig idé oavsett om det är tillåtet eller ej.

Müssli skrev:
Om jag förstått dig rätt blir man tvungen att först ta ner spotten för att komma åt dosan? I så fall är det väldigt svårt för någon annan att veta att det sitter en kopplingsdosa inuti en downlightbox. Låter som en dålig idé oavsett om det är tillåtet eller ej.
Korrekt. Ska dock tilläggas att det enda den dosan går till är just taklampan, så enda gången jag hade velat komma åt den är ifall att jag skulle vilja koppla loss downlighten och så kommer jag ju ändå att ta ner den :)

Så den egentliga anledningen till Doslock i downlightboxen är för att dels slippa flytta den men även för att inte bygga in dosan, även om den bara kommer vara kopplad till ett stycke downlight.

Jarlsgård skrev:
Korrekt. Ska dock tilläggas att det enda den dosan går till är just taklampan, så enda gången jag hade velat komma åt den är ifall att jag skulle vilja koppla loss downlighten och så kommer jag ju ändå att ta ner den :)

Så den egentliga anledningen till Doslock i downlightboxen är för att dels slippa flytta den men även för att inte bygga in dosan, även om den bara kommer vara kopplad till ett stycke downlight.
Aha, då förstår jag. Jag hade dragit i PLS (även kallad TP90) istället för FK:n som är till takdosan idag och kopplat rätt in i drivern för spotten. Alltså dragit den hel igenom takdosan ner i boxen.

Müssli skrev:
Aha, då förstår jag. Jag hade dragit i PLS (även kallad TP90) istället för FK:n som är till takdosan idag och kopplat rätt in i drivern för spotten. Alltså dragit den hel igenom takdosan ner i boxen.
Förstår tanken! Har dock tänkt att lägga/sätta drivern inne i boxen också, så allt är kopplat där inne. Finns ingen annan stans att göra av den annars nämligen.

Jarlsgård skrev:
Förstår tanken! Har dock tänkt att lägga/sätta drivern inne i boxen också, så allt är kopplat där inne. Finns ingen annan stans att göra av den annars nämligen.
Då tänkte vi precis samma. ;)
Dra kabeln hel till drivern och koppla in den inne i boxen.

Slarvläsning av mig! Hehe, men absolut en bra tanke! Ska undersöka i om det är möjligt med enkla medel :) har inte kollat hur det är kopplat än nämligen :)

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Det är tom. så att du kan inte på ett godkänt sätt dra fk till drivdonet.

hempularen skrev:
Det är tom. så att du kan inte på ett godkänt sätt dra fk till drivdonet.
Okej, men från brytaren är det ok?

Min tanke var ju ett Doslock med en liten bula (kommer inte på ordet för det), dra ut en ekk kabel och koppla in i drivdonet.

Men det kanske är en bättre lösning att dra det från brytaren istället :)

Eller vägg dosan (om det finns någon så inte takdosan är en kopplingsdosa som i stora hallen)

Visst kan man tänka sig en dosa uppe i taket, med FK till dosan och så vidare därifrån med kabel, ex. EKK. Men då måste ju kabeln fixeras, eller ha en dragavlastning i dosan, och det skall vara möjligt att komma åt kopplingen däruppe i dosan, vilket knappast går igenom spothålet. Drar du däremot PLS ända från närmaste tillgängliga dosa (kan vara brytaren), då har du inga svårtåtkomliga kopplingar uppe i taket. Sedan skall iofs även den kabeln då vara dragavlastad i sin matande ände...

Känns som om jag ska ta reda på hur allt är kopplat innan jag går vidare :)

Och angående spot hålet så kommer det mäta 85*240mm :)

Tre infällda spotlights i vit design, avsedda för takmontering.

En sån här blir det alltså :)

Kopplingsdosa i tak med exponerade elektriska ledningar och en avskalad kabel i en skarvhylsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär såg det ut när jag plockade bort taklampan, dvs det är en kopplingsdosa i taket.. Så dra ny kabel är bara att utesluta.

Nu vette katten hur jag ska gå till väga :confused:

Malmbergs MD-125 (LED) får inte övertäckas med isolering så om ni inte har någon isolering i det nedsänka taket så behövs ingen potta utan det ska vara ett väl ventilerat utrymme - det är ung allt som installationsanvisningen säger, dåligt Malmbergs!

Utan potta finns ju en möjlighet att nå dosan via hålet för spotrampen. Men det är ju tveksamt om man ändå kan kalla den synlig och åtkomlig :( Utan att göra alltför stora ombyggnader skulle en acceptabel lösning vara att sänka ned dosan i nivå med nya taket och placera spotlängan previs bredvid. Om ni gör bedömningen att dosan kan gömmas så gör då bara inte misstaget att låta den vara okänd utan sätt åtminstone ett papper i huspärmen under fliken El som talar om att där finns en kopplingsdosa. En diskret men varaktig märkning vid spotten eller någon annan elapparat i hallen skulle också fungera.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.