Hej!

Efter att en dosdimmer från Plejd dött efter att glödlampor pajat så provar jag nu att byta till Nexa. Men jag har lite problem med beteckningarna. Den jag kopplade in i badrummet hade bara fyra sladdar in, men nu har jag fem. Kan nå guida mig vilken sladd som ska till vilken? På bilden ser ni sladdarna i Plejd som ska bort och den vita från Nexa som ska in.

Det blänker lite i bilden, men beteckningarna på Nexa är N N L(pil ned) S L att jämföra med de som syns på Plejd.

Stort tack!
 
  • Hand som håller en Plejd dosdimmer med synliga beteckningar och inkopplade kablar i en apparatdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite OT, men jag hade reklamerat detta till Plejd hört att dom är generösa vid reklamationer.
 
  • Gilla
l3ff3
  • Laddar…
Våg med pil på Plejd och L med pil på Nexa är utgång till styrd belysning.

N och L är neutral och fasledare. På Nexa finns N på två plintar, valfritt vilken som används.

S på Nexa är styringång från vanlig väggbrytare. "1" och "2" på Plejd är styringångar. Vet ej vad du har kopplat där.
 
Redigerat:
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
D daenur skrev:
Hej!

Efter att en dosdimmer från Plejd dött efter att glödlampor pajat så provar jag nu att byta till Nexa. Men jag har lite problem med beteckningarna. Den jag kopplade in i badrummet hade bara fyra sladdar in, men nu har jag fem. Kan nå guida mig vilken sladd som ska till vilken? På bilden ser ni sladdarna i Plejd som ska bort och den vita från Nexa som ska in.

Det blänker lite i bilden, men beteckningarna på Nexa är N N L(pil ned) S L att jämföra med de som syns på Plejd.

Stort tack!
N vet jag var den ska vara
 
E etompau skrev:
Våg med pil på Plejd och Nexa är utgång till styrd belysning.

N och L är neutral och fasledare. På Nexa finns N på två plintar, valfritt vilken som används.

S på Nexa är styringång från vanlig väggbrytare. "1" och "2" på Plejd är styringångar. Vet ej vad du har kopplat där.
Du verkar duktig på detta
 
E etompau skrev:
Våg med pil på Plejd och L med pil på Nexa är utgång till styrd belysning.

N och L är neutral och fasledare. På Nexa finns N på två plintar, valfritt vilken som används.

S på Nexa är styringång från vanlig väggbrytare. "1" och "2" på Plejd är styringångar. Vet ej vad du har kopplat där.
Tack! Till saken hör kanske att det är tre separata strömbrytare på olika ställen i hallen som alla styr samma tre lampor. Kanske därför som två styringångar används? Betyder det att jag inte kan använda Nexa-dimmern? Eller kan jag kanske koppla båda sladdarna in i samma styringång?
 
D daenur skrev:
Tack! Till saken hör kanske att det är tre separata strömbrytare på olika ställen i hallen som alla styr samma tre lampor. Kanske därför som två styringångar används? Betyder det att jag inte kan använda Nexa-dimmern? Eller kan jag kanske koppla båda sladdarna in i samma styringång?
Ja det bör gå. Observera att det måste vara återfjädrande brytare som ansluts, alltså vippan fjädrar tillbaka vid tryck (fjäder monterad i brytaren).
Kopplingsschema som visar anslutning av återfjädrande brytare med märkningar N, L och jord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.