Jag har en 5 år gammal Domoticz installation som jag behöver uppgradera. I samband med det har jag utvärderat HA och det verkar vara ett mycket kompetent alternativ. Några saker som jag inte hittar i HA men som finns i Domoticz - och som jag nog kommer att sakna om jag går över till HA är:

Det går att sätta scheman på brytare i Domoticz. Jag hittar inte den funktionen i HA, man verkar vara tvungen att göra en automation och koppla den till brytaren, stämmer det? Blir lite jobbigare i HA isåfall

Det går att göra grupper av brytare i Domoticz, och sedan lägga ett eller flera scheman på gruppen. Men det går också att slå på/av gruppen direkt genom att klicka på gruppen. Något liknande verkar inte finnas i HA?

Det går också att lägga på en slumpmässig delay på aktiviteter i Domoticz, detta verkar inte finnas i HA? Kan man lösa det på något (enkelt) sätt?

HA känns överlag fräshare och det känns som det finns fler som 'backar' HA än Domoticz, så det kanske är 'framtiden'....?
 
P pfb skrev:
Det går att göra grupper av brytare i Domoticz, och sedan lägga ett eller flera scheman på gruppen. Men det går också att slå på/av gruppen direkt genom att klicka på gruppen. Något liknande verkar inte finnas i HA?
Det är bara att styra den grupp du skapat i HA. Eller att skapa en grupp i Z2M och styra den i HA. Eller skapa ett Entities Card och slå på "show header toggle"
 
  • Gilla
pfb
  • Laddar…
P pfb skrev:
Jag har en 5 år gammal Domoticz installation som jag behöver uppgradera. I samband med det har jag utvärderat HA och det verkar vara ett mycket kompetent alternativ. Några saker som jag inte hittar i HA men som finns i Domoticz - och som jag nog kommer att sakna om jag går över till HA är:

Det går att sätta scheman på brytare i Domoticz. Jag hittar inte den funktionen i HA, man verkar vara tvungen att göra en automation och koppla den till brytaren, stämmer det? Blir lite jobbigare i HA isåfall

Det går att göra grupper av brytare i Domoticz, och sedan lägga ett eller flera scheman på gruppen. Men det går också att slå på/av gruppen direkt genom att klicka på gruppen. Något liknande verkar inte finnas i HA?

Det går också att lägga på en slumpmässig delay på aktiviteter i Domoticz, detta verkar inte finnas i HA? Kan man lösa det på något (enkelt) sätt?

HA känns överlag fräshare och det känns som det finns fler som 'backar' HA än Domoticz, så det kanske är 'framtiden'....?
Jag lämnade Domoticz för ca 5 år sedan för HA och har aldrig någonsin övervägt att gå tillbaka.

Det är väldigt enkelt att skapa grupper av brytare eller lampor eller något annat i HA. Sedan kan man enkelt koppla ett schema till grupperna. Det gör man helt inne i GUi’t med några klick. Jag har använt Node-red en del tillsammans med HA tidigare, men idag är automatiseringen i HA-GUI’t så kompetent att jag aldrig (nästan) behöver använda Node-Red för någon automatisering.

Den största skillnaden jag märkte mellan D och HA var att ”det-bara-funkar” i HA. När jag körde Domoticz så var det ofta man fick para ihop olika sensorer och brytare flera gånger. Det har jag aldrig upplevt med HA. Och dessutom lägger de ner mycket tid och utveckling på nya integrationer varje vecka. HA hittar nya saker i mitt hus som den kan prata med hela tiden.

Du kommer inte vilja titta tillbaka när du väl har börjat använda HA. Jag lovar.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Pillat en hel del med det nu och börjar känna mig hemma. Inga avancerade saker, mest lampor på/av. Kändes lite avigt först, men när jag förstod att man kan göra skript som sköter ett flöde (slå på lampa a, vänta x sekunder, slå på lampa b, osv) och sedan koppla skriptet till en eller flera automationer så blev jag glad. Nu kan jag t.ex. ha samma skript för att släcka i huset, men köra det med två olika automationer, en som släcker vid en tid på vardagar och en som släcker en annan tid på helger.

Helt rätt, kommer inte att gå tillbaka till Domoticz!
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.