Hej!

Vi köpte ett hus förra året i september, så långt så gott!

Men nu i våras när regn började komma började vi känna en udda lukt i sovrummet så vi tog dit anticimex och det var fukt i spånskivan under fönstret så vi tog bort skivan och visade sig att fönstret läker in vatten under så hade blivit lite röta i skivan..

Ingen större fara egentligen men räknas det som ett dolt fel? Fönstrena skulle behöva bytas..

Huset är byggt 76, Det som är tråkigt är att fönstrena är superfina i övrigt, inget vakuumsläpp eller nåt :)
 
Beror väl lite på hur det ser ut, om det absolut inte fanns några tecken på fel.

Det känns lite osannolikt att det inte gick att se något fel vid köpet.
 
Tror inte det går som dolt fel. Fönstret har ju fungerat 36år sånt man får räkna med tyvärr.
 
Det beror på en hel del. Exakt var har vattnet kommit in? Fanns det någon indikation på nån skada eller brist? Ett obefintligt eller trasigt fönsterbleck till exempel?
 
Nja finns som ingen indikering på något fel, fönsterbleck och allt är ok! måste vara i själva fönstret det läcker och har förmodligen läckt i flera års tid..

Besiktningsmannen borde ju gjort en fuktmätning under kan man tycka men det fanns ingen lukt vid det tillfället.. (Kan bero på att det var urvädrat om gamla ägaren kände till det)

På övervåningen hade faktiskt tapeten släppt under fönstret i hörnen just pga fukt, så det borde ju besiktningsmannen upptäckt kan man tycka eftersom det inte var blockerat på något sätt..
 
Nu vet jag inte om jag uppfattat läget, men var det mer än ett fönster som det är problem med ?

Att tapeten släppt kan vara ett tecken på problem, iofs inte helt ovanligt att tapeter släpper i närheten av en radiator. Men om det också syns "fuktringar" så är det en tydlig indikation.

Dolt fel är det inte i så fall. Möjligen en besiktningsmiss. Var det du som hade anlitat bes. mannen? Om det var en säljarbesiktning så har besiktningsmannen ofta inget ansvar inför er (dvs. inget ansvar alls). Finns varianter av säljarbesiktning där rätten överförs till köparen.

Det låter konstigt att det skulle kunna läcka in vatten utan en synlig läcka.
 
För det första så lär det kosta mindre att åtgärda än att ens fråga en advokat/jurist så enklare att åtgärda det.
Speciellt om man ändå skall byta fönster, fönster från 70-talet ger inte jag speciellt mycket för.

/Kent
 
hempularen skrev:
Nu vet jag inte om jag uppfattat läget, men var det mer än ett fönster som det är problem med ?

Att tapeten släppt kan vara ett tecken på problem, iofs inte helt ovanligt att tapeter släpper i närheten av en radiator. Men om det också syns "fuktringar" så är det en tydlig indikation.

Dolt fel är det inte i så fall. Möjligen en besiktningsmiss. Var det du som hade anlitat bes. mannen? Om det var en säljarbesiktning så har besiktningsmannen ofta inget ansvar inför er (dvs. inget ansvar alls). Finns varianter av säljarbesiktning där rätten överförs till köparen.

Det låter konstigt att det skulle kunna läcka in vatten utan en synlig läcka.
Nja det är ju inga stora mängder vatten så vattnet har bara sugits upp i skivan under fönstret längst upp..

Vi anlitade besiktningsmannen själva..


Jag förstår att ni tycker det är gamla fönster o så men Fönstrena är bruna så vi måste byta allt i ett svep ifall vi ska göra det eftersom vi såklart vill ha vita.. (lär väl gå på 150k eller nåt) känner inte suget :p..

Är väl bara 2 fönster det läker in (vad jag vet).. hade ett tredje på nedervåningen men där hittade jag var vattnet tog sig in så det har jag tätat o det är ok nu!

Överväger att riva upp runt fönstrena där det läker (eftersom rummet ändå ska tapetseras om) och ta bort drevisoleringen och köra in fogskum istället.. lär väl bli betydligt tätare då?

Min fader hade pratat med nån som bodde i ett likadant hus (är ett område med nästan bara såna här hus) och han hade samma problem..
 
Läs på om fogskum innan du kör med det, man kan misslyckas totalt.

(rättat enl Alfredo's gissning)
 
Redigerat:
Man misslyckas totalt? Är inte fogskum bra när man ska täta fönster? :surprised:
 
freddev skrev:
Är inte fogskum bra när man ska täta fönster?
Det finns delade meningar. Kolla gamla trådar så får du bilda dig en egen uppfattning.

Personligen tycker jag det är bra, om man vet vad man gör... Det sväller mer än man tror om man är ovan och tar man på för mycket kan karmen rubbas eller i värsta fall kanske rent av knäckas. Det krävs lite vana/känsla för att spruta lagom mycket/lite.

Jag gissar att hempularen missade ett "kan", han menade säkert att skriva "man kan misslyckas totalt."
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Fogskumets tanke är väll inte att täta mot vatten utan mot kylan. Hade nog tätat problemet på något annat sätt
 
O
JAg har läst att man inte ska använda fogskum på träkonstruktioner... Men det är bara vad jag läst nånstans finns säkert olika skolor!
 
Det finns två tydliga skolor. Den ena menar att fogskum spräcker fönsterbågar, gör så att fönster inte går att öppna, gör att man inte kan efterjustera fönstren och att skummet spricker och lossnar eftersom huset rör sig, Den andra skolan är de som skummar fast sina fönster och tycker att det fungerar bra.

Sen finns det en variant på den första skolan, som dessutom menar att fogskummet inte går att använda, eftersom det avger giftig gas.

Det tråkigaste med fogskum (tycker jag) är att det är så fruktansvärt klibbigt innan det härdat. Det fastnar på allt och är helt omöjligt att få väck. Man kan lätt förstöra (eller i alla fall förfula) sin panel eller fönsterbågar. I Byggmax fogskum finns det ett par engångshandskar. Det är bra, eftersom man förstör sina vanliga handskar om man får skum på dem.
 
Kan det vara så enkelt att det är något fönsterbleck som saknas?

Skulle inte tro att det var dolt fel, men om säljaren hade en dolda-fel-försäkring så kanske det kan vara ett osyligt fel som i vissa fall täcks av försäkringen eller möjligen något som kan gå på besiktningsmannens ansvarsförsäkring beroende på hur felet ser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.