Börja med att ta reda på fakta. Finns det golvvärme i de berörda rummen? Fråga säljaren. Om inte, vilken uppvärmningsmetod har säljaren använt? Varför upplystes ni inte om att golvvärmen inte berörde de rummen? Går den alternativa värmen på bergvärmen i så fall? Om inte skulle jag hävda dolt fel.

Om det finns, har den fungerat för säljaren? Om den har fungerat får ni felsöka helt enkelt och föra en diskussion med säljaren om vem som är ansvarig för åtgärdskostnader.

Vi har ett hus byggt 2010. Sedan dess har vi bytt 3 ställdon som slutat fungera och gjort att delar av golvvärmen slutat fungera. Väldigt vanligt fel fick jag veta. Inte dyrt eller svårt att åtgärda.
 
R Ripass0 skrev:
Huset var även besiktigat av Anticimex innan försäljningen och i deras besiktningsprotokoll står det om uppvärmningssätt "Bergvärme via vattenburen golvvärme i hela huset".
MathiasS MathiasS skrev:
Ja om man tycker det är svårt att reda ut genom att göra empiriska tester eller titta på rör, så har man ju alltid möjligheten att fråga säljaren. Dvs, enkelt att reda ut och därmed inte ett dolt fel.
Ska man verkligen behöva fråga säljaren om uppgifterna i det besiktningsprotokoll denne presenterar är sanna eller lögnaktiga?
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Nej och det var väl det jag sa också.

Jag tyckte uppgifterna om utfästelserna från säljaren i kontrakt etc var lite oklara, det uttrycktes på olika sätt på olika sätt?
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Nu ska jag inte göra om tråden till en felsökningstråd, men jag kan inte låta bli.
Vi har två rum i huset där golvvärmen inte styrs av termostaterna. De går direkt via manuell inställning på ställdonen. Det är ett badrum och tvättstugan. Detta för att kunna tvinga fram varmvatten för att få varma golv även när det är som varmast ute. Jag brukar dock dra ner dem till avstängt sommartid då det torkar upp bra ändå den årstiden.
 
Hade varit häftigare med "Dolt rum - saknar fel "
 
  • Gilla
  • Haha
NoiseMaker och 7 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Nu ska jag inte göra om tråden till en felsökningstråd, men jag kan inte låta bli.
Vi har två rum i huset där golvvärmen inte styrs av termostaterna. De går direkt via manuell inställning på ställdonen. Det är ett badrum och tvättstugan. Detta för att kunna tvinga fram varmvatten för att få varma golv även när det är som varmast ute. Jag brukar dock dra ner dem till avstängt sommartid då det torkar upp bra ändå den årstiden.
Ingen blir gladare än jag om det bara hängde på felsökning och allt löste sig. Jag har följt samtliga slangar (15 stycken) som går från distrubutionsdelen i golvvärmeanläggningen och konstaterat vilken termostat de styrs av och vilken del av golvet i huset som blir varmt, Ingen av slangarna ger varmt golv i köket(/badrummet. Det finns tyvärr inga fler distrubutionsslangar som skulle kunna vara styrda genom tex flödesreglering.
 
  • Gilla
gruskalle
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Börja med att ta reda på fakta. Finns det golvvärme i de berörda rummen? Fråga säljaren. Om inte, vilken uppvärmningsmetod har säljaren använt? Varför upplystes ni inte om att golvvärmen inte berörde de rummen? Går den alternativa värmen på bergvärmen i så fall? Om inte skulle jag hävda dolt fel.

Om det finns, har den fungerat för säljaren? Om den har fungerat får ni felsöka helt enkelt och föra en diskussion med säljaren om vem som är ansvarig för åtgärdskostnader.

Vi har ett hus byggt 2010. Sedan dess har vi bytt 3 ställdon som slutat fungera och gjort att delar av golvvärmen slutat fungera. Väldigt vanligt fel fick jag veta. Inte dyrt eller svårt att åtgärda.
Samtliga ställdon är kontrollerade och öppnar, du har alldeles rätt att det är ett vanligt fel. Ett annat vanligt fel är att ventiler kärvar och inte släpper på flöde men alla fjädrar helt normalt fram och tillbaka.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nej och det var väl det jag sa också.

Jag tyckte uppgifterna om utfästelserna från säljaren i kontrakt etc var lite oklara, det uttrycktes på olika sätt på olika sätt?
I frågefomulär, energideklaration och prospekt står det bara att det är uppvärmt med bergvärme men inget om hur den sedan är distrubuerad runt i huset. I Söljarens besiktningsunderlag till hans dolda fel försäkring står "Bergvärme via vatteburen golvvärme i hela huset". Alla dessa dokument är med i säljkontrakten och undertecknade av köparen och säljaren.
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Vid de besiktningar jag har varit med på (både säljarbesiktning och köparbesiktning) så brukar det börja med att man sitter tillsammans och går igenom vad som skall göras, vad som ingår/inte ingår och så grundläggande information av huset.

Jag kan tänka mig följande dialog:
Besiktningsman: vad är det för uppvärmning
Säljare: Vi har bergvärme och golvvärme
Besiktningsman: inga radiatorer?
Säljare: Nej

Besiktningsmannen skriver sen golvvärme i hela huset, något som säljare inte sagt.
 
  • Gilla
phyx och 2 till
  • Laddar…
R Ripass0 skrev:
Ingen blir gladare än jag om det bara hängde på felsökning och allt löste sig. Jag har följt samtliga slangar (15 stycken) som går från distrubutionsdelen i golvvärmeanläggningen och konstaterat vilken termostat de styrs av och vilken del av golvet i huset som blir varmt, Ingen av slangarna ger varmt golv i köket(/badrummet. Det finns tyvärr inga fler distrubutionsslangar som skulle kunna vara styrda genom tex flödesreglering.
Har du frågat säljaren hur man slår på värmen i köket?
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vid de besiktningar jag har varit med på (både säljarbesiktning och köparbesiktning) så brukar det börja med att man sitter tillsammans och går igenom vad som skall göras, vad som ingår/inte ingår och så grundläggande information av huset.

Jag kan tänka mig följande dialog:
Besiktningsman: vad är det för uppvärmning
Säljare: Vi har bergvärme och golvvärme
Besiktningsman: inga radiatorer?
Säljare: Nej

Besiktningsmannen skriver sen golvvärme i hela huset, något som säljare inte sagt.
Ja, det är ingen bra formulering för säljaren men om huset håller värmen trots avsaknad av rör på vissa ytor så har jag svårt att tro att köparen vinner en strid.
 
Fairlane
Jag håller med. Tanken var mer att jag tror att just den texten från ett besiktningsprotokoll väger mindre än om samma text står i prospektet.
 
Griffeltavlan
Dra upp värmen på pumpen och sen termostaterna i rummen. Vänta en dag och ta en värmekamera och då ser du.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Har du kollat flödena i slangarna så där inte är luft som bråkar med dig?
 
  • Gilla
Granatäpple och 1 till
  • Laddar…
Det har skrivits ett antal gånger att du bör prata med säljaren och fråga om det finns värme i köket och hur man i så fall slår på den. Har du gjort det? Om inte gör då det! Verkar tämligen omständligt med en massa felsökning när ett enkelt telefonsamtal kanske kan bekräfta att det helt enkelt inte finns någon golvvärme i köket, eller ännu bättre, avslöja var den "hemliga kranen" sitter.
 
  • Gilla
Nybyggerska och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.