S swedjeep skrev:
Snabbaste checken är värmekamera, kostar inte mycket att hyra, du bör kunna urskilja även en kall slinga eller sannolik avsaknad av slinga , sitter termostater i rummen är det rimligt att utgå från att det finns, alternativ så kommat du till vilket ställning resp termostat går till och tar bort ställdonet så du får fult flöde , då märker du på slangar om dom blir varma i à f . Men säljare borde kunna svara först
Det är bekräftat att det inte finns värme från säljaren varken via golvvärme eller annat. Hade det inte suttit en termostat på väggen mellan kök och badrum (köket omsluter badrummet på tre sidor fjärde är yttervägg) så hade jag nog reagerat under besiktning, det har dock visat sig att den styr värmen i ett annat rum två meter därifrån nu när det började bli kallt
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Kan du inte lägga upp en planritning så man ser rummens placering?
 
Här har ni förmodligen ett gränsfall. Det är rimligt att det är uppvärmning i varje rum, samtidigt som ni kanske kunde förstått hur det ligger till. Allt beror nog på vilken information ni fick före ert köp och hur det kan tolkas. Vi vet inte men kanske räcker det att låta omgivande rum få en rätt hög temperatur så att det läcker värme till rum utan egen uppvärmning. Drt akn vara så som säljaren hanterade uppvärmningen. Ni har nu två alternativ. Ni kan försöka driva en process mot säljaren. Då bör ni samla all information och kanske försöka få stöd av en kunnig jurist. Bered er på en lång och osäker process där utgången inte är given. Ni kan också svälja förtreten och lösa problemet. Det bästa är väl förmodligen att sätta en elradiator i köket
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Jag tror fortfarande att det är rätt unikt med ett ouppvärmt badrum. Kök också för den delen. Att golvvärme inte är självklart håller jag med om men helt ouppvärmt är inte normalt. Eftersom det sitter en termostat i rummet så behöver man vara misstänksam utöver det normala för att ana att det ändå inte finns någon uppvärmning.
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Ja, det är konstigt att så många verkar tycka att det är normalt att det helt saknas uppvärmning i utrymmen man ska vistas dagligen i?
Och att så många verkar tycka att det ingår i undersökningsplikten att leta rätt på varenda golvvärmeslinga.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Ja, det är konstigt att så många verkar tycka att det är normalt att det helt saknas uppvärmning i utrymmen man ska vistas dagligen i? Och att så många verkar tycka att det ingår i undersökningsplikten att leta rätt på varenda golvvärmeslinga.
Normalt eller inte diskuterar vi inte. Det finns gott om onormala hus och det verkar som om TS har köpt ett. Tråden gäller om det är ett dolt fel eller inte.
 
  • Gilla
Granatäpple och 1 till
  • Laddar…
Ett dolt fel är ett fel man inte kan förvänta sig. Jag vidhåller att man i Sverige kan förvänta sig att kök och badrum täcks av husets värmesystem i ett så pass nytt hus.
 
  • Gilla
Enolf och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Ett dolt fel är ett fel man inte kan förvänta sig. Jag vidhåller att man i Sverige kan förvänta sig att kök och badrum täcks av husets värmesystem i ett så pass nytt hus.
Håller med om detta för 1997-årsvarianten av huset. Men man har byggt ut huset och ändrat originalvärmesystemet. Då kan det landa i alla möjliga tekniska lösningar och halvmesyrer. TS har dessutom meddelat att ännu har inget fel gällande inomhustemperaturen detekterats vad gäller köket som tydligen har gott luft/värmeutbyte med grannrummet. Så tråden tycks gälla ett gammalt badrum från 1997.

Man kan således förvänta sig olika saker beroende på husets utseende och pris. Har TS betalat toppris för ett hus som ser helt samtida ut så är jag benägen att hålla med om att man kan förvänta sig golvvärme i kök och badrum. Ser det 1997-årssunkigt ut i dessa utrymmen så är jag mindre övertygad.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Man kan åtminståne förvänta sig värme.
Men det finns alla sorters människor, de som byggde om kanske inte var så frusna, och det blev ingen värme pga bortglömt, pengabrist eller att ingen styrde bygget.
Jag misstänker att man haft ett eller annat löst element stående framme när det varit som kallast.
 
Har du några bilder på de termostater du hittat?
 
Staffans2000
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ser det 1997-årssunkigt ut i dessa utrymmen så är jag mindre övertygad
Nu får du väl ändå ge dig.
Ett badrum från nittiosju, -"sunkigt".
Då har du aldrig sett duscharna på Rimminis camping. De var sunkiga.
Själv har jag ett badrum från nittiofem. Det ser fortfarande ut som nytt. Glaserade ytor har den goda egenskapen att de slits väldigt långsamt.
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu får du väl ändå ge dig.
Ett badrum från nittiosju, -"sunkigt".
Då har du aldrig sett duscharna på Rimminis camping. De var sunkiga.
Själv har jag ett badrum från nittiofem. Det ser fortfarande ut som nytt. Glaserade ytor har den goda egenskapen att de slits väldigt långsamt.
1951- Still going strong. Bättre än Rimini Ett badrum från 1951 med vita kakelväggar, handfat, badkar och geometrisk duschdraperi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TCG och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu får du väl ändå ge dig.
Ett badrum från nittiosju, -"sunkigt".
Då har du aldrig sett duscharna på Rimminis camping. De var sunkiga.
Själv har jag ett badrum från nittiofem. Det ser fortfarande ut som nytt. Glaserade ytor har den goda egenskapen att de slits väldigt långsamt.
Poängen var en kontrast och att det ofta är lätt att se om det är ett gammalt badrum eller inte. Kakelmodet har svängt. Även jag är lycklig ägare att ett badrum från mitten av 90-talet; puderfärgat kakel och typiska 100*200 mm klinkers. Det är som du säger inte så slitet trots många ägare (med undantag för att varje ägare har borrat sina hål i kaklet). Men lite 90-talssunkig får jag nog tillstå att stilen är.
 
Rum utan värmekälla är kanske inte helt otänkbart. Har man exempelvis frånluft i just dessa rum drar man ju varmluft från resten av huset genom dessa konstant och de värms upp. Har man dessutom lagt in vattenburen golvvärme i resten av huset kan man ju tänka sig att man planerat för golvvärme även i kök+badrum när de ska renoveras en gång i tiden.
Är dessa rum dessutom centralt placerade med lite eller ingen vägg mot ytterväggar så finns ännu mindre orsak till uppvärmning.

De som bott där tidigare har ju uppenbarligen klarat sig alldeles utmärkt i 10-15 år utan värme i kök och badrum så TS lär ju inte stryka med i vinter.

Dolt fel misstänker jag är helt otänkbart att detta är. Många ledtrådar leder en att inse att det inte finns värme i dessa rum, TS skriver det själv att bergvärmen installeras 2005 och kök+badrum är i den äldre delen och dessutom ser ut att vara orenoverade. Då får man ju anta att man inte knackat loss den gamla klinkern, lagt ner golvvärme och sen återmonterat den för att behålla den 90-talsstilen. Dessutom hade man mycket enkelt kunnat undersöka funktionen av värmesystemet innan köpet genom att helt sonika sätta igång det (och kanske sätta termostaterna på 35 grader).

Så jag skulle föreslå TS att lugnt gå vidare trygga i att föregående ägare överlevt mången vinter med befintlig uppvärmning och se det som en orsak så god som någon att påbörja planering av badrums- och köks-renovering!
 
Det känns osäkert huruvida man skulle vinna en process. Tänk på att juristen börjar på 30000:- för att du sa hej.
Tänk på att
Ett badrum från - 97 har överlevt sin ekonomiska livslängd.

Även om man gärna vill ha golvvärme i köket. Frågan är hur dyrt skulle det bli att sätta in en vanlig radiator?
Värt att funderar på samtidigt som man funderar på att processa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.