Köpte en längenhet i början av sommaren, flyttade in i juni.

Nu i oktober när vi flyttade tvättmaskin och torktumlare så märkte vi att gipsskivan bakom har lossnat på ena sidan, och lutar inåt stödjandes på våtrumsmattan.

Vi känner nu att vi måste renovera badrummet för att inte riskera att skivan släpper mer och drar sönder hela Mattan. Badrummet skulle ändå renoveras, men längre fram då vi precis renoverat köket och inte har ekonomin för tillfället.

Kan man kontakta säljarna och hävda att detta var ett dolt fel som inte gick att upptäcka när vi köpte lägenheten? (Vi gjorde tyvärr ingen besiktning då detta va min första lägenhet och jag visste inte att man skulle det)
Eller kan dom hävda att det är slitage skador man får räkna med då lägenheten byggdes 1977 och har original badrum?

M Moa.Th skrev:
Köpte en längenhet i början av sommaren, flyttade in i juni.

Nu i oktober när vi flyttade tvättmaskin och torktumlare så märkte vi att gipsskivan bakom har lossnat på ena sidan, och lutar inåt stödjandes på våtrumsmattan.

Vi känner nu att vi måste renovera badrummet för att inte riskera att skivan släpper mer och drar sönder hela Mattan. Badrummet skulle ändå renoveras, men längre fram då vi precis renoverat köket och inte har ekonomin för tillfället.

Kan man kontakta säljarna och hävda att detta var ett dolt fel som inte gick att upptäcka när vi köpte lägenheten? (Vi gjorde tyvärr ingen besiktning då detta va min första lägenhet och jag visste inte att man skulle det)
Eller kan dom hävda att det är slitage skador man får räkna med då lägenheten byggdes 1977 och har original badrum?
Hur gammal är lägenheten? Mycket handlar om vad man rimligen kan förvänta sig. Sen faller mycket tillbaks på undersökningsplikten hos dig som köpare...

Edit: Ok, lägenheten är från -77 och original badrum. Det finns tyvärr inte mycket att hämta avseende dolt fel då...

Still tillbaks tvättmaskinen. Glöm hur det ser ut. Lev på, spara pengar. Renovera när det blir dags.

Ni har absolut ingenting att hämta av att driva detta som ett dolt fel. Räknas nog inte ens eftersom ni kunde flyttat maskinen om ni hade besiktigat lägenheten innan tillträdet.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Oroa dig inte. Ställ maskinerna framför gipsskivan. Renovera sedan badrummet om ett par år som ni tänkt. Skivan kommer inte ramla ner, och inte mattan heller.
Gällande dolt fel, är det ungefär så att det inte spelar någon roll om man kunde se något fel, eller inte. Utan ett så gammalt badrum var egentligen slut för 20 år sedan. Det förväntas man tyvärr känna till. Men det spelar sannolikt ingen roll för er. Ni kan antagligen använda det som ni tänkt ett par år, tills ni ändå ska renovera.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Kan tillägga, fan vad korkat att köpa en lägenhet utan att besiktiga den. Jag var exakt lika korkad vid mitt första lägenhetsköp. Och ännu mer korkad vid mitt första husköp. Kunde inte ett skit. Man lär sig så länge man lever.

Du kommer lösa renoveringen jättebra. Jag hejar på dig.

Claes Sörmland
Det är en del av bli vuxen att inse att man själv måste stå för så mycket mer än man kanske har trott som barn och ungdom. Olika personer får detta i knäet vid olika tider i livet lite beroende på just hur enkelt och skyddad liv man har levt tidigare. Det är en erfarenhet.

• Älska
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.