809 läst · 9 svar
809 läst
9 svar
Dolt fel: kakel släpper från duschrumsvägg?
Hej,
I nyinköpt bostadsrätt byggd 1994 (inflyttning maj 2024) har kaklet börjat släppa i duschutrymmet och riskerar att trilla ned. Duschrummet är från byggnadsåret. Inga tecken på detta fanns vid köp av lägenheten, men vi gjorde heller inte någon professionell besiktning som kan bekräfta det.
Utgör detta ett dolt fel eller är det något man så att säga ”får räkna med” efter 30 år? Badrummet är i övrigt i fint skick med begränsat slitage, då lägenheten varit en övernattningslägenhet och sparsamt använd.
Kan detta utgöra ett försäkringsärende och i så fall på vems försäkring: bostadsrättsföreningen, vår eller säljarens?
I nyinköpt bostadsrätt byggd 1994 (inflyttning maj 2024) har kaklet börjat släppa i duschutrymmet och riskerar att trilla ned. Duschrummet är från byggnadsåret. Inga tecken på detta fanns vid köp av lägenheten, men vi gjorde heller inte någon professionell besiktning som kan bekräfta det.
Utgör detta ett dolt fel eller är det något man så att säga ”får räkna med” efter 30 år? Badrummet är i övrigt i fint skick med begränsat slitage, då lägenheten varit en övernattningslägenhet och sparsamt använd.
Kan detta utgöra ett försäkringsärende och i så fall på vems försäkring: bostadsrättsföreningen, vår eller säljarens?
Om ni inte gjorde en ordentlig besiktning så har ni nog inte så mycket att komma med till säljaren. Därtill kommer ett kraftigt åldersavdrag vilket gör att ni i slutänden inte skulle fått många kronor.
Däremot så kan ni kanske få någon slant från försäkringsbolaget, men även där är åldersavdraget stort. Det är ert försäkringsbolag ni vänder er till.
Däremot så kan ni kanske få någon slant från försäkringsbolaget, men även där är åldersavdraget stort. Det är ert försäkringsbolag ni vänder er till.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 314 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 314 inlägg
1994 var tätskikten mycket enkla. Man rollade upp ett s.k. tunndispersionsskikt rakt på gipsskivor eller t o m spånskiva och hoppades på det bästa. Duschar man rakt emot sådant kakel är risken rätt stor över tid för just det som ni upplever. 1994 hade man just gått ifrån badkar och duschkabiner samt våtrumstapeter så branschen visste inte riktigt vad de gjorde. Kakel var nytt exklusivt och oprövat på annat än murverk med puts. Man hade just gått från 70/80-talets två bad i veckan hemma till daglig dusch med Dubbeldusch. Folk som behövde det hade tidigare duschat på jobbet eller i idrottsplatsen omklädningsrum. Gym var en nymodighet.
Gissar att det är betongvägg bakom. Väldigt vanligt att kaklet släpper då fixet inte klarar att ta upp krympningen i betongen. Är det gipsväggar så är risken stor att det är fuktskada och därför släpper plattorna.S Sofia LM skrev:Hej,
Hur som helst kontakta ditt försäkringsbolag så får du hjälp.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 314 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 314 inlägg
Lite konstigt om betongen börjar krympa 30 år efter gjutningen tänker jag. Eller så har kakelplattorna varit lösa i 30 år utan att det har märkts och även det är ju konstigt.F Frångolvtilltak skrev:
Grannen ovanför har inte vatten läckandes i sitt badrum så att gips/trä/spån har börjar svälla? Eller droppläcka från stammarna, avlopp eller tappvatten?
Den börjar krympa direkt. Hur lång tid det tar innan kakel/klinker släpper beror på hur stor krympningen är och vilken typ av fix samt tjocklek på fixet. Det kan börja släppa efter tre fyra år men ibland släpper det efter femtio år. Inga konstigheter alls.Claes Sörmland skrev:Lite konstigt om betongen börjar krympa 30 år efter gjutningen tänker jag. Eller så har kakelplattorna varit lösa i 30 år utan att det har märkts och även det är ju konstigt.
Grannen ovanför har inte vatten läckandes i sitt badrum så att gips/trä/spån har börjar svälla? Eller droppläcka från stammarna, avlopp eller tappvatten?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 314 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 314 inlägg
Det skulle inte vara min första hypotes att undersöka för att få en förklaring. Måste vara mycket ovanligt att kakel plötsligt släpper p g a betongkrympning som skedde 30 år tidigare.
Om man inte har jobbat i branschen länge så kan det säkert tyckas vara konstigt.Claes Sörmland skrev:
Men om man som jag fått renovera dylika jobb många gånger så blir man inte så förvånad.
Jag har rollator på ett sådant tätskikt på gipsskivor. En röd lätt trögflytande vätska. Skarvarna förstärktes med en tunn tape. Sedan på med kaklet rakt på. Efter tjugo år släppte kaklet men bara där det varit som mest vattenbegjutnin i duschen. Jag tog bort de lösa plattorna, slipade bort gammal fix och fog. På med nytt tätskikt där det skadats. Sedan satte jag tillbaka det gamla kaklet. Har hållit bra i tio år nu. Gipsväggen var helt oskadd bakom tätskiktet.