Magnusen
Min dotter flyttade nyligen hemifrån till sitt första boende, en liten men vacker sekelskifteslägenhet i stan. Vid tillträde märker vi att de vita väggarna i vardagsrummet är täckta av ett antal fula hål. På visningen syntes inget sådant och därför förväntade vi oss fina väggar. Vi är besvikna, men säljaren verkar inte bry sig något särskilt. Eftersom detta inte var något vi såg på vid tidigare undersökning tycker vi att det borde räknas som dolt fel. Hur bär vi oss åt för att driva detta? Går man genom mäklaren först eller kan vi anlita någon för att åtgärda problemet direkt?

Tack!
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Magnusen Magnusen skrev:
Min dotter flyttade nyligen hemifrån till sitt första boende, en liten men vacker sekelskifteslägenhet i stan. Vid tillträde märker vi att de vita väggarna i vardagsrummet är täckta av ett antal fula hål. På visningen syntes inget sådant och därför förväntade vi oss fina väggar. Vi är besvikna, men säljaren verkar inte bry sig något särskilt. Eftersom detta inte var något vi såg på vid tidigare undersökning tycker vi att det borde räknas som dolt fel. Hur bär vi oss åt för att driva detta? Går man genom mäklaren först eller kan vi anlita någon för att åtgärda problemet direkt?

Tack!
Hej. Du gör inte så mycket mer än spacklar och målar om väggen antingen i egen regi alternativ lejer bort det till en målare. Troligen har inte föregående ägare avslutat med att göra massor av hål efter försäljning och innan tillträde? Utan som många andra kanske ni missade det?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
R
Magnusen Magnusen skrev:
Min dotter flyttade nyligen hemifrån till sitt första boende, en liten men vacker sekelskifteslägenhet i stan. Vid tillträde märker vi att de vita väggarna i vardagsrummet är täckta av ett antal fula hål. På visningen syntes inget sådant och därför förväntade vi oss fina väggar. Vi är besvikna, men säljaren verkar inte bry sig något särskilt. Eftersom detta inte var något vi såg på vid tidigare undersökning tycker vi att det borde räknas som dolt fel. Hur bär vi oss åt för att driva detta? Går man genom mäklaren först eller kan vi anlita någon för att åtgärda problemet direkt?

Tack!
Hej,

Detta kan inte ses som dolda fel, utan vanligt underhåll eftersom alla har olika inredningar, tavlor mm. Lite spackel, målarfärg o ett glatt leende så fixar ni det över en helg..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Magnusen Magnusen skrev:
Min dotter flyttade nyligen hemifrån till sitt första boende, en liten men vacker sekelskifteslägenhet i stan. Vid tillträde märker vi att de vita väggarna i vardagsrummet är täckta av ett antal fula hål. På visningen syntes inget sådant och därför förväntade vi oss fina väggar. Vi är besvikna, men säljaren verkar inte bry sig något särskilt. Eftersom detta inte var något vi såg på vid tidigare undersökning tycker vi att det borde räknas som dolt fel. Hur bär vi oss åt för att driva detta? Går man genom mäklaren först eller kan vi anlita någon för att åtgärda problemet direkt?

Tack!
Satt det något på väggarna där hålen nu finns? Svårt att se att ägaren i efterhand skulle gjort fula hål medvetet, har de gått att missa dessa hål på visningen?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Magnusen Magnusen skrev:
Min dotter flyttade nyligen hemifrån till sitt första boende, en liten men vacker sekelskifteslägenhet i stan. Vid tillträde märker vi att de vita väggarna i vardagsrummet är täckta av ett antal fula hål. På visningen syntes inget sådant och därför förväntade vi oss fina väggar. Vi är besvikna, men säljaren verkar inte bry sig något särskilt. Eftersom detta inte var något vi såg på vid tidigare undersökning tycker vi att det borde räknas som dolt fel. Hur bär vi oss åt för att driva detta? Går man genom mäklaren först eller kan vi anlita någon för att åtgärda problemet direkt?

Tack!
Hål i väggar som uppstår pga monterade saker som TV eller tavlor får man räkna med, det är inte ett dolt fel. Kan ni visa på att detta uppstått efter köpet tex när säljaren flyttade ut och hen har varit ovarsam är det en annan fråga. Dock inte heller här ett dolt fel, men ett fel som säljaren då måste ta ansvar för.

Edit: Värt att tillägga att om det inte är stora hål i gips så att hela skivor måste byta är det bara att köpa en spatel och spackla igen hålen. Inget att försöka processa om. Sätt en tavla över alt tapetsera eller måla och var nöjd o glad med vad ni utfört.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Magnusen Magnusen skrev:
Eftersom detta inte var något vi såg på vid tidigare undersökning tycker vi att det borde räknas som dolt fel.
Så om man blundar sig igenom en visning blir alla fel "dolda fel", eller hur tänker du?
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det fungerar så när man köper en begagnad bostadsrättslägenhet, man börjar med att måla och renovera. Det är alltså inte som med en hyresrätt där värden ser till att ordna detta före inflytt.
 
  • Gilla
  • Älska
Förvaltare och 16 till
  • Laddar…
Detta är en paroditråd va? 🤦‍♂️
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
MONTREAL och 13 till
  • Laddar…
Magnusen Magnusen skrev:
Går man genom mäklaren först eller kan vi anlita någon för att åtgärda problemet direkt?
Anlita någon direkt för åtgärd (men ni får betala det själva).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D Denimhead skrev:
Detta är en paroditråd va? 🤦‍♂️
Vet man inte så vet man inte. TS lämnar faktiskt en öppning till att åtgärda "själv".
"eller kan vi anlita någon för att åtgärda problemet direkt?"

Lycka till med den fina lägenheten.

/Workingclasshero
 
Det är ju inte raketteknik att fixa det själv om man inte har alla fingrarna mitt i handen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Vet man inte så vet man inte. TS lämnar faktiskt en öppning till att åtgärda "själv".
"eller kan vi anlita någon för att åtgärda problemet direkt?"

Lycka till med den fina lägenheten.

/Workingclasshero
Nä så är det förstås. För mig är det helt obegripligt att man förväntar sig en lägenhet utan borrhål när det inte är nybyggt men det är ju en annan sak.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är ju inte raketteknik att fixa det själv om man inte har alla fingrarna mitt i handen.
Kanske till och med en hjärnkirurg kan klara?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Magnusen
T Tompafix skrev:
Satt det något på väggarna där hålen nu finns? Svårt att se att ägaren i efterhand skulle gjort fula hål medvetet, har de gått att missa dessa hål på visningen?
Ja, det satt flera hyllor och en stor TV som täckte hålen. Det gick alltså inte att se vad som fanns bakom dessa utan att montera ned saker från väggen. Det tänker jag knappast är något man brukar göra på visningar och inget man rimligen ska behöva göra. Jag tänker såklart att de delar av väggen som jag inte kan se har samma standard som de synliga delarna. Tråkigt att behöva reparera väggen det första man gör.
 
  • Haha
  • Älska
Bengt Larsson och 5 till
  • Laddar…
Magnusen Magnusen skrev:
Ja, det satt flera hyllor och en stor TV som täckte hålen. Det gick alltså inte att se vad som fanns bakom dessa utan att montera ned saker från väggen. Det tänker jag knappast är något man brukar göra på visningar och inget man rimligen ska behöva göra. Jag tänker såklart att de delar av väggen som jag inte kan se har samma standard som de synliga delarna. Tråkigt att behöva reparera väggen det första man gör.
Bryt ihop och gå vidare , ni kan inte ha stora problem i era liv…
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.