Hej!

Har precis haft en vattenskada i mitt kök under mitt badrum som förra ägaren byggde 2003. Skadan berodde på ett avloppsrör som spontant valt att börja läcka efter 13 år.

Min fråga gäller inte detta utan en dold koppling.

Den gamla ägaren valt att lägga prisolrör som delar sig i en t-koppling som ligger dolt i konstruktionen. Var det OK att göra så år 2003 eller är det ett byggfel? Försäkringsbolaget vill bara stänga igen det som det ser ut, jag är mer tveksam till om det är en bra ide.

// Johan

Om det är en värmeledning så var/är det ok. Gäller det tappvatten så beror det på typ av koppling. Lödda kopplingar var ok, lite osäker på exakt år det stoppades, men presskopplingar (alltså kopplingar som pressades med en maskin) var ok 2003. Klämringskopplingar har varit förbjudna i dolda lägen väldigt länge. Numera är alla former av dolda kopplingar på tappvatten förbjudna. Sedan kan det ju vara så att man inte gjorde om rörinstallationen vid renoveringen, det är inte obligatoriskt, annat än golvbrunn om den är äldre än 92.

Om du kan sätta in en inspektionslucka eller annan inspektionsmöjlighet är det nog en bra ide.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.