Vi köpte vårt hus 2009, ett gammalt hus från -56. Enligt de förra husägarna så har de renoverat taket i omgångar 2001-2003 på grund av läckage, då de bytte underpapp, läkt och även bytt ut söndriga takbrädor. Efter det la de på samma takpannor då det är ett q-märkt hus, och likadana pannor är svåra att hitta. Vi själv har även bytt ut vissa takpannor sedan vi flyttade in då de var söndriga. Men när det regnar in blir det ändå fuktigt på vår vind. Vi misstänker att de förra ägarna har slarvat när de har renoverat, då de har gjort det själva och inte använt några yrkesmän. Men finns det någon som helst chans att detta kan räknas som ett dolt fel? Någon som vet?
 
Redigerat av moderator:
S
Asså... ni måste nog finna något konkret innan ni ens tänker på dolda fel.
 
Den första åtgärden är att lokalisera läckan och undersöka vad den beror på. Sedan får man försöka bedöma om det är ett fel man borde upptäckt inom ramen för undersökningplikten. Jag tror att det skall mycket till för att en takläcka inte skulle gå under undersökningsplikten.
 
Upptäcker ni det nu när ni undersöker så hade ni upptäckt det då.
 
Mikael_L
saxensax skrev:
Vi misstänker att de förra ägarna har slarvat när de har renoverat, då de har gjort det själva och inte använt några yrkesmän.
Att det inte använts yrkesmän är absolut ingen grund för att det ska vara ett dolt fel. Vem som gjort det är 100% irrelevant för detta.

Jag håller med DanielF, det går inte att säga något förrän ni hittat något konkret.

Att huset är gammalt ligger er i fatet. Att säljarna påstått att dom renoverat taket är däremot en fördel för er. Men det beror även mycket på hur dom sagt det. Och exakt vad dom påstått, ja förutom problemet om utsagan är odokumenterad och/eller obevittnad.


Noseone skrev:
Upptäcker ni det nu när ni undersöker så hade ni upptäckt det då.
Jag förstår vad du är ute efter, men om det nu krävs förstörande undersökning, så ingår det ju inte automatiskt i undersökningsplikten.
Inte heller med absolut säkerhet om det krävs att invänta speciellt väder, t.ex.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.