Y
Håller på med mina väggar, har satt små apparat dosor med 20mm stutsar så man har kapacitet att kanske dra dubbla par kablar i rören. Hade tänk ha vägguttag nere vid golven på 3 ställen och dra synliga kablar utifrån dessa.
- Och binda samman med en stor takdosa med 20mm stutsar även där.. löda ihop ett grensystem till dessa 3 väggarna..

Men så funderade jag lite, är risken stor att man lär ha högtalare uppe vid taket så man kanske ska sätta en apparatdosa även på taknivån - fast på väggarna då...

Har illustrerat detta lite med röda linjer = det jag hade tänkt från början...
grönt är alternativa högplacerade dosor för vägghögtalare...
Punktad röd länge är mest för framhäva att det inte var tänkt till den högra väggen alls...

vardagsrkablar.jpg

Y
är det mest vanligt med högtalare upp i taket eller på golvet?

Yrrol skrev:
är det mest vanligt med högtalare upp i taket eller på golvet?
Beror på vad dom ska användas till, bas, diskant, hemma bio, typ av högtalare osv osv

Y
hemmabio

Yrrol skrev:
hemmabio
Då ska du montera efter anvisningarna tex basen under tv:n riktad mot soffan, främre högtalare i höjd med tv, bakre i hjd med öronen och främre mitten direkt ovan tv:n, men som sagt, det finns beskrivningar för det optimala ljudet.

Y
har inget system utan var nyfiken på vad som var vanligast för att kunna besluta hurpass komplex dragning jag ska göra i väggarna

Lyssna på Glufglufs, sätt inte högtalarna för högt. Det är lätt hänt att ta estetiska hänsyn (man vill ha dem ur vägen) istället för ljudmässiga. Men oftast vill du ha ljudelementen i öronhöjd när du sitter i soffan. Finns undantag, t.ex dipoler gjorda specifikt för att studsa surroundljud från bakhögtalarna, och de kan ofta placeras friare.

Y
så att sätta dosor uppe i taknivå är egentligen onödigt, räcker emd kontakter nere vid golven och isf dra kabel därifrån och upp en bit ifall det ska vara så lågt som nivå med huvuden.. eller? kanske dumt att vela för gör ju i sig inget att ha båda delarna vilketsom..

Yrrol skrev:
så att sätta dosor uppe i taknivå är egentligen onödigt, räcker emd kontakter nere vid golven och isf dra kabel därifrån och upp en bit ifall det ska vara så lågt som nivå med huvuden.. eller? kanske dumt att vela för gör ju i sig inget att ha båda delarna vilketsom..
Kablarna kan du sen lägga i list och måla/tapetsera den som väggen.

Jag löste min kabeldragning med att klamra två vita högtalarkablar liggandes på varandra med tvåbenta lettiklammer längs taklisten och sedan dropat en kabel till ena bakre högtalaren och lite längre bort vid den andra. Riktigt snyggt faktiskt!

//Patrik

Redigerat:
Tänk på att du måste inte ha dosor om du inte vill, om det skulle bli snyggare så kan du låta röret/slangen komma ut genom väggen... Se upp med risken att framförallt slang lossar ur hålet i väggen och trillar in och "försvinner" (gäller såklart inte om det är betongvägg)...

Y
ptja, tror ni man kan lyckas hitta "blindlock" som precis täcker 20mm slang måntro, ifall man bara kör "utstickande" slang varrianten? jag ska ju dra till många punkter för att lixom ha möjligheten ifall det möbleras om någon gång..

Eftersom lågspänningsinstallationerna inte behöver uppfylla några speciella säkerhetskrav (mer än vad högtalarkablar liggandes i trassel direkt på golvet) så kan du ju i princip använda vad som helst som lock. Kolla t.ex. vad det är för dimension på locken på treo-burkar eller andra medicinburkar, eller kolla kanske med en rörmokare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.